Motoristická dobodružství v přírodě

Motoristická dobodružství v přírodě

Nejlepší pneumatiky pro obytné vozy pro opravdová dobrodružství

Výběr kvalitní sady pneumatik pro Váš obytný vůz je důležitým rozhodnutím. Nejlepší pneumatiky pro obytné vozy mají vliv na celkovou ovladatelnost, bezpečnost, odolnost, trakci a další vlastnosti. Pneumatiky pro obytné vozy však musí být vhodné pro zvládnutí hmotnosti obytného vozu a také rozmanitého terénu, se kterým se můžete setkat.  Nejlepší pneumatiky pro obytné vozy jsou obvykle celoroční nebo terénní pneumatiky. Oba typy nabízejí slušně vyvážené schopnosti pro zvládání zpevněných i nezpevněných cest v různých podmínkách.

Ideální pneumatiky pro karavany

V ideálním světě bychom všichni měli připraveny několik sad pneumatik pro každou změnu jízdních podmínek, ale pro obytný vůz, zejména pokud v něm žijete na plný úvazek, není praktické mít více sad pneumatik. Proto jsou téměř všechny obytné vozy vybaveny pneumatikami All-Terrain nebo All-Season. Nabízejí nejlepší kombinaci vlastností pro většinu jízdních podmínek.

Nuance různých typů pneumatik a důvody, proč byste si mohli vybrat jednu pneumatiku místo druhé, rozeberu na konci tohoto příspěvku. Ale přišli jste sem kvůli nejlepším pneumatikám pro obytné vozy, takže pojďme rovnou k věci.

BF Goodrich T/A KO2 (nejlepší terénní pneumatika)

Toto je zdaleka nejběžnější pneumatika, kterou na obytných vozech uvidíte, a to z dobrého důvodu. Pneumatiky BF Goodrich KO2 jsou fantastické pneumatiky, které zvládnou téměř jakýkoli terén nebo podmínky.

Konstrukce běhounu poskytuje vynikající trakci ve většině terénních podmínek a agresivní bočnice zlepšuje trakci v hlubších podmínkách, jako je písek, sníh a bláto. Tyto boční výstupky poskytují ještě větší výhody při huštění.

Dezén běhounu je navržen tak, aby vyhazoval kamínky a udržoval běhoun čistý od nečistot.
Hlavním negativem těchto pneumatik je, že jsou při dálničních rychlostech poněkud hlučné.

Jak vybrat nejlepší pneumatiky pro obytné vozy

Výběr správné sady pneumatik pro Váš obytný vůz bude záviset na tom, jak a kde chcete jezdit. Dvěma základními kategoriemi, podle kterých se budete rozhodovat,  je, jak moc jezdíte v terénu a jak moc jezdíte na sněhu.

Pokud například jezdíte z 90 % po silnici a z 10 % v terénu, pak pro Vás budou pravděpodobně vhodnější celoroční pneumatiky, jako jsou Michelin Defender. Jízda po dálnici na dlouhých cestách bude bezpečnější a příjemnější s pneumatikou, která je více zaměřena na jízdu po dálnici. Jsou optimalizované pro jízdu po vozovce a při dálničních rychlostech jsou tišší.

Nebo pokud chcete svůj obytný vůz používat v zimě na lyžařské výlety, pak byste měli upřednostnit pneumatiku, která je dobrá na sněhu. Protože upřímně řečeno, sníh a led jsou ty nejnebezpečnější podmínky, se kterými se pravděpodobně setkáte. Proto bych Vám vřele doporučoval optimalizovat pneumatiky pro tyto účely. Možná nebudou tak dobré pro jízdu v terénu, ale uvíznutí v terénu málokdy představuje ohrožení života. Pokud ztratíte kontrolu na zasněžené dálnici a pojedete rychlostí 50 km/h, může se Vám to snadno stát osudným.

Zde je tedy obecný přehled výhod a nevýhod různých typů pneumatik.

Celoroční pneumatiky

Celoroční pneumatiky jsou obvykle optimalizovány pro jízdu po dálnici ve většině povětrnostních podmínek a zároveň poskytují slušné schopnosti v terénu.

Klady

  • Vynikající na chodníku
  • Nejdelší životnost běhounu
  • Nejtišší na dálnici

Nevýhody

  • Méně agresivní dezén
  • Méně schopné v terénu
  • Nejnáchylnější k poškození

Pneumatiky do každého terénu

Pneumatiky All-Terrain jsou obvykle optimalizovány pro jízdu v terénu (štěrk, rozježděný povrch atd.) a tyto dezény se často promítají i do dobré trakce na sněhu a ledu. Na vozovce stále fungují přiměřeně, ale bývají hlučné.

Klady

  • Agresivnější vzorek běhounu
  • Lepší trakce v terénu
  • Vyšší odolnost

Nevýhody

  • Hlučnost na dálnici
  • Běhoun se rychleji opotřebovává
  • Terénní pneumatiky

Terénní pneumatiky

Tyto jsou obvykle hyper optimalizované pro jízdu v terénu, často na úkor bezpečnosti, pohodlí a výkonu na vozovce.

Výhody

  • Nejagresivnější vzorek běhounu
  • Odolnost proti protržení a proražení
  • Vynikající výkon při jízdě po asfaltu

Nevýhody

  • Podprůměrný výkon na vozovce
  • Velmi hlučný na dálnici
  • Běhouny se rychleji opotřebovávají

Pneumatiky do bláta

Pneumatiky Mud Terrain jsou speciálně optimalizované pro jízdu v hlubokém blátě.  Konstrukce běhounu má velké dutiny, které zajišťují maximální trakci v blátě. Často jsou také širší, aby v blátě lépe plavaly. Jsou špatné pro jízdu po silnici a v zimě, proto obvykle nejsou nejlepšími pneumatikami pro obytné vozy.

Klady

  • Bezkonkurenční výkon v blátě

Nevýhody

  • Špatný výkon na vozovce
  • Velmi hlučné na dálnici
  • Běhouny se velmi rychle opotřebovávají

Zimní/sněhové pneumatiky

Zimní pneumatiky jsou speciálně optimalizovány pro jízdu na zasněžených a zledovatělých silnicích. I když na některých lze jezdit celoročně. Pokud si můžete dovolit luxus mít oddělené zimní a letní pneumatiky, je to vždy výhodnější, ale pro mnoho lidí to prostě není praktické.

Klady

  • Nejlépe zvládají sníh a led
  • Obvykle se dobře pohybují i v terénu

Nevýhody

  • Mohou být hlučné
  • Běhoun se rychleji opotřebovává

Zkušenosti našich klientů

Jedni naši zákazníci se například rozhodovali mezi nákupem pneumatik BF Goodrich T/A KO2 a Michelin Defender LTX M/S. Lákala je tišší jízda na dálnici, kterou nabízejí Micheliny. Mysleli si, že díky tomu budou dlouhé cesty po silnici mnohem pohodlnější. Michelin také tvrdí, že mají lepší spotřebu paliva, delší životnost běhounu a ekologickou výrobu, proto se nakonec rozhodli pořídit si pneumatiky Michelin Defender pro náš obytný vůz Ford E-350 s pohonem všech kol z roku 2010.

Zde je jejich názor na toto rozhodnutí po 30 000 kilometrech na pneumatikách během dvou let.

Jejich výkon na dálnici na nás udělal velký dojem. Pneumatiky jsou tiché, citlivé a hladké.  Opotřebovávají se extrémně pomalu a rovnoměrně.

Výkon v terénu je docela dobrý ve většině terénních podmínek (štěrk, rozježděná hlína, kamení, zhutněný písek atd.) Mají však nepříjemnou tendenci zachytávat kameny a rozhazovat je po spodku dodávky. Ale opět to není problém.

V blátě a hlubokém písku jsou docela slabé (i když na to vlastně nejsou určeny). Zjistili jsme, že některé druhy bahna zcela zaplní běhouny, takže jsou pneumatiky téměř nepoužitelné. Je to vyloženě děsivé a nekontrolovatelně kloužeme.

Přiznáváme, že na sněhu a ledu jsme s nimi moc nejezdili. Ale z našeho malého vzorku vyplývá, že na uježděném sněhu jsou průměrné a na ledu docela pochybné.

Ale hlavním důvodem, proč jsme si je pořídili, bylo to, že jsme si řekli, že většinu jízdy budeme absolvovat po silnici na výletech po celé zemi, a tak jsme chtěli klidnější jízdu. Nyní si uvědomujeme, že tato úvaha je poněkud chybná.

Především jsme přehlédli, že kabina našeho obytného vozu bude při dálničních rychlostech opravdu hlučná bez ohledu na to, jaké máme pneumatiky. Dodávka Ford z roku 2010 prostě není navržena pro tichou jízdu, protože motor je vmáčknutý do kabiny mezi řidiče a spolujezdce a naše laminátová střecha s boxem na lyže nahoře vytváří tunu hluku přímo nad našimi hlavami. Takže optimalizace pro hluk na dálnici byla možná od začátku ztraceným případem.

Zadruhé, i když většinu kilometrů najezdíme po silnici, tvoří to možná jen 60 % našeho času jízdy, protože čas potřebný k ujetí 80 km po dálnici může odpovídat 8 km na nerovné polní cestě. Faktor času a ujetých kilometrů tak činí jízdu v terénu podstatnější, než by odpovídalo celkovému počtu ujetých kilometrů. Řekl bych, že kempujeme "mimo silnici" téměř 90 % všech nocí strávených v našem obytném voze.

A konečně poslední věc, která je čistě estetická, je, že pneumatiky Michelin Defender vypadají poněkud nudně. Pneumatiky BFG KO2 mají prostě takový drsnější vzhled.

Takže si myslíme, že až přijde čas vyměnit pneumatiky Michelin LTX M/S, přejdeme na BF Goodrich A/T KO2. Myslím, že zvýšení hluku na silnici bude sotva znatelné a v terénu jsou znatelně lepší.

Závěr - Nejlepší pneumatiky pro obytné vozy

Pro většinu obytných vozů jsou nejlepší volbou pneumatiky All-Terrain nebo celoroční pneumatiky. Nabízejí nejrozmanitější škálu schopností, které Vám pomohou zdolat všechny druhy dobrodružství. Pneumatiky All-Terrain jsou lepší volbou pro obytné vozy, které se často vydávají do terénu. Celoroční pneumatiky jsou lepší volbou pro obytné vozy, které tráví většinu času na vozovce a pro obytné vozy, které se budou setkávat s velkým množstvím sněhu a ledu, opravdu neexistuje náhrada za dobré zimní pneumatiky.

Při výběru pneumatik vždy existují kompromisy, ale jediné, v čem byste neměli dělat kompromisy, je kvalita, proto Vám doporučuji pouze ty nejdůvěryhodnější a nejosvědčenější pneumatiky pro obytné vozy. Levnější pneumatiky se mohou zdát jako výhodné, ale kratší životnost a problémy s odolností Vás nakonec vyjdou v dlouhodobém horizontu dráž.

Neděle Pondělí Úterý Středa Čtvrtek Pátek Sobota Leden Únor Březen Duben Květen Červen Červenec Stpen Září Říjen Listopad Prosinec