Pneumatiky pro plochou dráhu

Pneumatiky pro plochou dráhu

Závody na ploché dráze, nazývané také Dirt Track, jsou jediným motocyklovým závodem svého druhu, který se zrodil ve Spojených státech amerických. Jeho kořeny sahají až do počátku 20. století a na dlouhá léta utvářel podobu americké motocyklové scény. O pořádání závodů se na počátku 20. století starala Americká motocyklová asociace (AMA). Asociace byla založena v roce 1924 a v roce 1932 vytvořila seriál závodů AMA Pro Flat Track. V roce 2016 však byl přejmenován na American Flat Track (AFT).

Historie

Zpočátku byl tento sport extrémně nebezpečný a jezdil se na oválných tratích pokrytých naolejovanými dřevěnými prkny. To sice nabízelo divákům nádhernou podívanou, ale zároveň to vedlo k mnoha haváriím a zraněním. Proto se pořadatelé po druhé světové válce rozhodli udělat tento sport bezpečnějším. Závody se pak začaly konat na rovinatých polních tratích, odtud také pochází název tohoto sportu.

Šampionát AMA se konal i v prvních letech druhé světové války. Když se však USA v roce 1942 připojily k úsilí spojenců, závody skončily. Jezdci, kteří byli zvyklí překonávat své limity na okruzích, nyní dávali vše do pohybu na bojišti. Po skončení války se ti, kteří se vrátili, vrhli zpět na tratě, ale až několik let po válce se závody začaly konat znovu.

V šedesátých letech si tento sport pomalu získával srdce Američanů. Popularitě tohoto sportu vycházely vstříc i filmy o něm. Během tohoto desetiletí se z motocyklů stal směšný byznys, který do závodů přilákal zahraniční výrobce. Konec šedesátých a začátek sedmdesátých let je považován za zlatý věk závodů na ploché dráze. O tituly se ucházely firmy jako Harley Davidson, Indian, Yamaha, ale také BSA a Triumph. Konkurence a investice se však rychle ukázaly být pro britské výrobce příliš velké.

Od sedmdesátých let se motory stávaly výkonnějšími, což vedlo k závodům na silnici. Stále více jezdců přesedalo z polních cest na asfalt a dostávalo se na vrchol. Motokros navíc začal v 80. letech přitahovat stále větší část motocyklového publika a zastínil tak závody na ploché dráze. Tato dvě desetiletí znamenala úpadek tohoto sportu.

Plochá dráha

Závodní disciplína, při níž závodníci tráví více času klouzáním pneumatik po hlíně než skutečnou trakcí je nejstarší americkou formou motocyklových závodů, ale v posledních desetiletích ustoupila do pozadí populárnějším silničním závodům a motokrosu. Nyní však zažívá opětovný nárůst popularity. Plochá dráha je druh motocyklových závodů na oválné dráze, kde se závodí proti směru hodinových ručiček. Dráha má většinou škvárový povrch nebo je na zpevněném štěrkovém makadamu (můžete se setkat i s dráhy travnatými a ledovými). To umožňuje jízdu ve smyku. Délka dráhy bývá obvykle 400 m, není však přesně předepsána, existují dráhy o délce 260 m, 600 a dokonce až 1000 m dlouhé.

Pneumatiky MITAS

Motocykly, které se používají pro plochou dráhu, jsou speciální stroje, které vyžadují také speciální pneumatiky. Jedním z výrobců, kteří vyrábějí plochodrážní pneumatiky je firma MITAS. Společnost Mitas vyrábí pneumatiky od roku 1947 a jako první začala vyrábět pneumatiky a duše pro auta, motocykly a jízdní kola. Mitas je částí skupiny Trelleborg Group, podepsala smlouvy o sponzoringu s 8 jezdci, kteří soutěžili plochodrážním závodu 2018 FIM Speedway Grand Prix. Byla sponzorem pneumatik pro Jasona Doyla (mistra světa v roce 2017), Patryka Dudeka, Taie Woffindena (mistři světa v roce 2013 a 2015).

Společnost Mitas tvoří několik různých vzorů běhounů pneumatik vyvíjených pro různé typy plochodrážních závodů. Pneumatik jsou velice kvalitní a díky nim si jezdci mohou vychutnat skvělý zážitek z jízdy. Pokud i Vy hledáte pro svůj motocykl pneumatiky pro plochou dráhu, tak ty od značky Mitas jsou jistě dobrou volbou.

Neděle Pondělí Úterý Středa Čtvrtek Pátek Sobota Leden Únor Březen Duben Květen Červen Červenec Stpen Září Říjen Listopad Prosinec