Problémy s opotřebením a poškozením motocyklových pneumatik: Vše, co byste měli vědět

Problémy s opotřebením a poškozením motocyklových pneumatik: Vše, co byste měli vědět

Pokud jezdíte na motocyklu, jistě víte, že pravidelný provoz je hlavní a zřejmou příčinou opotřebení pneumatik Vašeho motocyklu. Možná si však nejste plně vědomi předčasného opotřebení, které může mít řadu možných příčin a následků.

Tento článek představuje různé problémy související s předčasným opotřebením motocyklových pneumatik. Zjistěte, na jaké příznaky byste si měli dávat pozor a proč mohou být konkrétní změny hlavním důvodem k obavám. Probereme také, jak předejít předčasnému opotřebení pneumatik a co dělat s částečně opotřebovanými motocyklovými pneumatikami.

Co ovlivňuje opotřebení pneumatik motocyklu?

Především byste si měli uvědomit, že na opotřebení pneumatik motocyklu má vliv řada faktorů. Mezi ty nejdůležitější patří:

  • Rychlost Vaší jízdy. Snížením rychlosti ze 75 km/h na 62 km/h lze zvýšit opotřebení pneumatik přibližně o 30 %.
  • Typ povrchu vozovky. Silnější opotřebení může nastat přibližně o 30 % rychleji při použití na štěrkových cestách.
  • Zatížení Vašeho kola. Pokud překročíte index zatížení pneumatik a budete jezdit na přetíženém motocyklu, jeho pneumatiky se přirozeně opotřebují příliš brzy.

Jak poznat předčasné opotřebení běhounu?

Nadměrné opotřebení běhounu pneumatiky lze diagnostikovat, když si všimnete, že výška běhounu je v jedné konkrétní oblasti nižší, nebo když pneumatika začne vykazovat známky předčasného asymetrického opotřebení.

Co znamená, když je opotřebovaná pouze jedna část pneumatiky?

Může se stát, že nadměrné opotřebení zjistíte pouze na jedné části pneumatiky. Taková situace může znamenat vážné poškození způsobené nevyváženým kolem. Případně to může znamenat i poškození ráfku nebo vnitřních prvků pneumatiky. Tyto vnitřní změny mohou ovlivnit vnější tvar pneumatiky, protože na některé oblasti může v takových případech působit větší tlak. V důsledku toho se tato místa opotřebovávají rychleji než jiná.

Jaké jsou příčiny předčasného opotřebení pneumatik?

Bohužel existuje řada faktorů, které mohou způsobit předčasné opotřebení motocyklových pneumatik. Dobrou zprávou však je, že pokud jste opatrný a pozorný jezdec, okamžitě si všimnete, když některé z kol Vašeho motocyklu trpí deformací pneumatiky. Budete-li si vědomi možných příčin předčasného nebo nadměrného opotřebení pneumatik, bude pro Vás snazší jednat.

Takovými příčinami mohou být např:

  • příliš vysoký tlak v pneumatikách
  • příliš nízký tlak v pneumatikách
  • mechanické poškození pneumatiky
  • agresivní styl jízdy
  • přetížený motocykl

Nezapomeňte, že předčasné opotřebení je obvykle důsledkem pozdějšího selhání, nikoli tovární závady.

Co může způsobit nadměrné nebo nerovnoměrné opotřebení pneumatik?

U pneumatik Vašeho motocyklu může dojít k asymetrickému opotřebení, kdy míra poškození není rozložena tak symetricky, jak byste očekávali. Může se jednat například o to, že se jedna strana pneumatiky opotřebovává rychleji než druhá. V každém případě nerovnoměrného opotřebení pneumatik existuje několik možných důvodů, které byste měli vzít v úvahu.

Mezi nejčastější patří:

  • příliš nízký tlak vzduchu
  • tlumiče a systém odpružení nefungují stejně
  • nerovnoměrné rozložení hmotnosti, například těžké brašny

Všechny tyto faktory buď přenášejí váhu na jednu stranu, nebo vyvíjejí nerovnoměrný tlak na pneumatiku Vašeho kola. To má za následek, že jedna strana pneumatiky se dotýká země více než druhá, což způsobuje nerovnováhu v intenzitě používání pneumatiky a v konečném důsledku i v její životnosti.

Mohu si opotřebované pneumatiky opravit sám?

V některých případech je možné pneumatiku opravit svépomocí, zejména pokud je poškození převážně vnější. Pokud například poškození pneumatiky způsobí tenký předmět, například hřebík, který způsobí bodový průraz, můžete si s tím poradit sami. V případě velkých děr nebo roztržení však neexistují žádné opravy, které by pneumatiku obnovily do odpovídající kvality. Nejlepší možností je v těchto případech nechat pneumatiku vyměnit.

Příklady poškození motocyklových pneumatik:

  • pneumatika s nadměrným opotřebením ve střední části běhounu
  • přední pneumatika s asymetrickým opotřebením
  • zadní pneumatika s asymetrickým opotřebením
  • běhoun s tendencí k asymetrickému opotřebení

Věříme, že tyto příklady Vám ukázaly některé z nejčastějších situací, do kterých se mnozí jezdci na motocyklu dostávají. Pokud tyto znaky vidíte, jsou pravděpodobně jistým příznakem nerovnoměrného opotřebení a poškození, ke kterému na Vašich pneumatikách dochází.