-
Co je jev stojatého vlnění pneumatiky?
Jedná se o vlnový jev, ke kterému dochází při jízdě vysokou rychlostí.
Při jízdě vozidla po silnici není styčná plocha obloukem, ale přímkou. Protože má však pneumatika silnou pružnost, obnoví se, jakmile se od styčné plochy vzdálí.
Když se pneumatika otáčí vysokou rychlostí, než se deformace z kontaktu s povrchem vozovky vzpamatuje, dojde k další deformaci, čímž se vytvoří tvar vlny, která se vzedme. Když tato vibrace získá stejnou frekvenci jako rychlost otáčení, vlna se jeví jako nehybná. Tomuto jevu se říká jev stojaté vlny.
-
Co je to "run- flat" pneumatika?
Je to pneumatika budoucnosti, se kterou můžete bezpečně jezdit, i když je pneumatika prázdná.
V poslední době získávají výbušnou popularitu pneumatiky UHP (Ultra High Performance) se zvýšenou bezpečností při vysoké rychlosti. Nyní tato pneumatika překonává bezpečnost pneumatiky UHP v běžných podmínkách a pneumatika run-flat bude v budoucnu nástupcem pneumatiky UHP.
Základní koncepce pneumatiky run-flat spočívá v tom, že řidič dokáže jet maximální rychlostí 80 km/h i s prázdnou pneumatikou.
V poslední době, jak se zrychluje technologický pokrok, jsou vyvíjeny pneumatiky, které dokážou jet rychlostí vyšší než 100 km/h, a dokonce maximálně 300 km/h. Propíchnutá pneumatika byla v minulosti přímo spojena s nehodou a řidič musel většinou zastavit, a pokud ne, došlo k poškození drahého kola a dalšího zavěšení. Pneumatika run-flat je skvělým řešením pro řidiče, kteří často jezdí na dlouhé vzdálenosti, kteří nemohou vyměnit náhradní pneumatiku nebo jsou řidičkami. -
Co je to rychlostní index?
Rychlostní index pneumatiky udává kategorii rychlosti (nebo rozsah rychlostí), při které může pneumatika nést zatížení za určitých provozních podmínek. Dnes používaný systém rychlostních indexů byl vyvinut v Evropě v reakci na potřebu kontrolovat bezpečný výkon pneumatik při standardizovaných rychlostech.
Písmeno od A do Z symbolizuje certifikovanou rychlostní třídu pneumatiky, která se pohybuje od 5 km/h (3mph) do více než 300 km/h (186 mph). Tento systém hodnocení (uvedený níže) popisuje nejvyšší rychlost, pro kterou je pneumatika certifikována. Neoznačuje celkovou výkonnostní schopnost pneumatiky
Maximální rychlost pneumatik kategorie Unlimited Z vždy konzultujte s výrobcem. Rychlostní index je uveden jako součást popisu velikosti nebo servisu pneumatiky.
V rámci nejnovějšího pokusu o standardizaci označení pneumatik obsahují všechny kategorie kromě Unlimited ZR symbol rychlosti a index zatížení jako provozní popis pneumatiky.
-
Co zajišťuje celoročním pneumatikám jejich celoroční výkon?
Celoroční pneumatiky se skládají z jedinečné směsi, která funguje tak, že zachovává pružnost gumy v chladném počasí a poskytuje Vám tak lepší přilnavost a ovladatelnost za nepříznivých podmínek. Kromě toho mají speciálně navržený dezén běhounu, který se skládá z více drážek, tzv. lamel, které zajišťují zvýšenou odolnost proti aquaplaningu, abyste byli v bezpečí i při prudkých lijácích.
-
Dobry den, kolik se dá najezdit km na zimních pneu Sava Eskimo 3+ ?
Dobrý den, obecně pneumatiky Sava mají vysoký kilometrový výkon. Nedá se přesně napsat počet km - záleží to na mnoho faktorech: na jakém autě, styl jízdy, počasí, atd.
-
Dojíždět zimní plášťě přes léto?
Řada mých známých dojíždí zimní pneumatiky i přes léto. Občas o tom také přemýšlím. Zaslechl jsem ale, že je to nebezpečné. V čem nebezpečí především spočívá?
Zimní pneumatiky jsou určeny pro použití při teplotách do 7 °C. Jimi obuté vozidlo se může při letních teplotách chovat nestabilně, hrozí smyk a riziko nemalého prodloužení brzdné dráhy. Právě s ohledem na nebezpečí změněných jízdních vlastnosti vozidla nemůžeme takzvané dojíždění zimních pneumatik v letním období doporučit.
-
Jak dochází k hydroplaningu při jízdě v dešti?
Jedná se o jev, při kterém řidič klouže po vodě, jako by jel na vodních lyžích. Běhoun, který je styčnou plochou pneumatiky, má drážky, které jsou navrženy tak, aby mezi nimi voda proudila. Při jízdě v dešti se pneumatika otáčí po povrchu, aby vodu vytlačila, a když se pneumatika otáčí vysokou rychlostí, snižuje funkci odvádění vody pomocí drážek a vytváří hydroplaningový efekt mezi pneumatikou a povrchem vozovky. Tlak vody pod pneumatikou a gravitace působící na pneumatiku odstraní kontakt, aby pneumatika klouzala po vodě jako vodní lyže. V tomto okamžiku se pneumatika neválí po silnici, ale klouže po vodě. Tento jev se nazývá hydroplaning.
K hydroplaningu dochází ve velké míře tehdy, když je pneumatika opotřebovaná nebo tlak vzduchu v pneumatice není dostatečný. Je dobré vyměnit pneumatiky s hloubkou menší než 1,6 mm.
-
Jak kontrolovat opotřebení pneumatik?
Mezi další faktory, které je třeba vzít v úvahu při přemýšlení o tom, jak kontrolovat opotřebení pneumatik, patří vizuální kontrola pneumatiky. Zaparkujte vozidlo na bezpečném rovném místě a proveďte obhlídku o 360 stupňů a prohlédněte si každou pneumatiku. Za předpokladu, že jste zkontrolovali opotřebení běhounu i tlak, si můžete všimnout dalších problémů, jako jsou boule na pneumatikách nebo poškození bočnic pneumatik a samozřejmě případné průrazy od hřebíků nebo šroubů. Problémy s bočnicí pneumatiky, jako jsou boule a průrazy, jsou častou příčinou propíchnutí pneumatiky.
-
Jak pneumatiky skladovat?
Pneumatiky bez ráfků by měli být skladovány vzpříma, kompletní kola oproti tomu naležato. Vzhledem k místu skladování by mělo být zvoleno tmavé, chladné a suché místo. Přitom dbejte na to, aby se pneumatiky nedostaly do kontaktu s benzínem, olejem nebo tukem.
-
Jak poznám rozdíl v dezénech pneumatik - asymetrický, směrový a symetrický?
Asymetrická - na jedné straně pneumatiky je vytištěn nápis "Outside" a na druhé straně "Inside". Asymetrická pneumatika bude mít rozdíly v konstrukci dezénu mezi vnitřní a vnější částí běhounu pneumatiky, což vyžaduje správnou montáž.
Směrová - Směrová pneumatika bude mít šipku a nápis "Rotation", který označuje směr, kterým se má šipka odvalovat při jízdě vozidla vpřed. Pokud se šipka při pohybu vozidla vpřed neotáčí, je pneumatika namontována nesprávně. Většina směrových pneumatik vypadá, že má dezén ve tvaru písmene "V".
Symetrická - jedná se o standardní pneumatiku, na jejíž bočnici není vytištěno nic z výše uvedeného.
-
Jak zjistit rok výroby pneumatiky?
Rok výroby je označen na boční straně pneumatiky.
-
Jak zkontrolovat tlak v pneumatikách?
Pro kontrolu tlaku v pneumatikách je nejlepší použít měřič tlaku v pneumatikách, který lze zakoupit v běžném železářství, nebo můžete použít měřič, který je k dispozici na pumpách na pneumatiky, které často vídáte na čerpacích stanicích. Chcete-li získat přesný údaj, musíte odšroubovat vzduchový uzávěr a nasadit měřidlo, pak jednoduše odečtěte údaj z měřidla. Přeplněné i nedostatečně naplněné pneumatiky jsou nebezpečné, proto dbejte na to, abyste je nahustili na úroveň doporučenou v návodu k obsluze automobilu.
-
Jaká je bezpečná hloubka dezénu pneumatiky v palcích?
Pokud je hloubka dezénu vašich pneumatik 4/32" nebo méně, měli byste si pořídit novou sadu pneumatik. Jakákoli hodnota menší než 4/32" znamená, že vaše pneumatiky začínají ztrácet schopnost správně přilnout k vozovce, sjíždějí se a jsou považovány za nebezpečné.
-
Jaká je optimální hloubka dezénu pneumatiky?
Dalším faktorem bezpečnosti pneumatik je hloubka dezénu pneumatiky. Podle odborníků na pneumatiky ze společnosti Transa, výrobců pneumatik a bezpečnostních organizací je optimální hloubka běhounu pneumatiky 6/32 palce nebo 4,8 mm.
-
Jaká musí být minimální hloubka vzorku pneumatik?
Je dáno zákonem na 1,6 mm
ALE POZOR!
Již při hloubce profilu o 4 mm se značně zmenšuje přilnavost pneumatiky k jízdní dráze, obvzláště při dešti. Pneumatiky mohou ztratit kontakt k vozovce, tak že se nebude vozidlo moci řídit a brzdit. Proto nesjíždějte prosím pneumatiky až na zákonem povolenou minimální hloubku profilu. Letní pneumatiky by měli být nejpozději obnoveny při 2 až 2,5 mm, zimní již při 4 mm zbytkové hloubky profilu. Hloubka profilu by se měla měřit na nejhlubším bodě drážky\ vyvýšení podobná stěnám jakož i zesílení na základech nosné plochy se při posuzování neberou v úvahu. Na straně pneumatiky je dokola vícekrát vyražena značka zkratky "TWI" (možná jsou i jiná označení). Při sledování šipky se rozpozná, že v této oblasti nejde profil do takové hloubky. Důvod: U profilu sjetého až na (zákonem povoleného) 1,6 mm se nachází tato místa značně ropoznatelná na povrchu, hranice opotřebení byla dosažena. Tak dalece by se to nemělo nechat dojít: Pokusy prokázaly, že se ztrácí značně na přilnavosti již pod hodnotou přibl. 3 mm, obvzláště za mokra! -
Jaký je bezpečný tlak v pneumatikách?
Dalším důležitým bezpečnostním faktorem při určování bezpečnosti pneumatik je zajištění správného tlaku v pneumatikách. Dobrou zprávou je, že tyto informace by měly být poměrně snadno k nalezení, a to buď na nálepce umístěné na vnitřní straně dveří vašeho vozidla, nebo v části příručky k údržbě vašeho vozidla. Každé vozidlo bylo testováno na provoz na správně nahuštěných pneumatikách.
-
Jaký je rozdíl mezi zimní a letní pneumatikou?
Zimní pneumatika maximalizuje přítlačnou sílu a tažnou sílu díky gumě běhounu a konstrukci dezénu.
Vložením Kerfu do bloku běhounu zimní pneumatika maximalizuje styčnou plochu. Letní pneumatika však používá nový materiál, silikovou pryž, která optimalizuje tažnou sílu tím, že na rozdíl od běžné pryže zachovává pružnost při nízkých teplotách.
Zimní pneumatiky lze rozdělit na pneumatiky s hroty, které zvyšují tažnou schopnost a tření, a na pneumatiky bez hrotů využívající jednoduchý materiál běhounu a konstrukci dezénu. Pneumatiky s hroty samozřejmě vykazují lepší výkon, ale jakmile se odchýlíte od zasněžené silnice, slabší jízdní komfort a hlučnost jsou nevýhodou.
-
Jaký je valivý odpor mých pneumatik?
Valivý odpor se tradičně měří pomocí zkušebního postupu SAE (Society of Automotive Engineers) J1269. Měří se síla potřebná k odvalování pneumatiky proti dynamometru při pevné rychlosti 50 mph.
Jen v sortimentu společnosti Bridgestone je více než 1 300 výrobků pro osobní a lehké nákladní automobily - a je možné si představit, že každý z nich může mít jiný valivý odpor. Hlavním faktorem je směs běhounu, ale vliv může mít i konstrukce, velikost a dokonce i vzorek běhounu.
Pro získání dobrého průměru je nutné použít alespoň tři pneumatiky v každé konfiguraci. Při přibližně jedné hodině na jeden test valivého odporu to znamená 3 900 hodin - nebo více než šest měsíců - jen pro provoz značky Bridgestone.
To vysvětluje, proč jsou tyto hodnoty odhadované. Nějaké údaje máme, ale většinou neodpovídají požadovaným rozměrům nebo dezénům. Proto je nutný odhad. Tyto odhady provádějí nezávislé organizace.
-
Je jízda na sjetých pneumatikách bezpečná?
Pokud zjistíte, že vaše pneumatiky mají hloubku dezénu 2/32" nebo méně, měli byste okamžitě přestat jezdit a koupit si novou sadu pneumatik - protože tyto pneumatiky s hloubkou dezénu 1,5 mm nejsou pro jízdu bezpečné. Hloubku běhounu na sjetých pneumatikách můžete sice ještě změřit mincí, ale můžete si také všimnout, že přes gumovou směs začíná prosvítat část vnitřní konstrukce pneumatiky, a to znamená, že tyto pneumatiky nejsou pro jízdu bezpečné.
-
Je jízda s práznou pneumatikou bezpečná?
Pokud vám praskne pneumatika a nemáte pneumatiky, které jsou samouzavírací nebo mají technologii run-flat, řešíte zásadní bezpečnostní problém. Mějte na paměti, že jízda na prázdných pneumatikách není bezpečná. Kromě problémů s ovladatelností a řízením můžete při jízdě na prázdné pneumatice způsobit trvalé a nákladné poškození ráfku a dalších částí vozidla. Pokud dojde k defektu pneumatiky, dojeďte do nejbližšího bezpečného místa a pomocí telefonu nebo on-line aplikací kontaktujte odtahovou službu nebo pneuservis.
-
Je snadné zjistit, kdy je tlak v pneumatikách nízký?
Ne. Tlak v pneumatikách se těžko posuzuje pouze na pohled. Pneumatiky mohou být nahuštěny na méně než 50 %, než je to na první pohled patrné. Proto je tak důležité kontrolovat tlak v pneumatikách každý měsíc pomocí přesného měřiče. Snažte se tak činit ráno, ještě než s nimi někdo pojede, abyste získali co nejpřesnější údaje.
-
Kdy bych měl/a pneumatiky přezout?
Pneumatiky by se měly střídat podle doporučení výrobce vozidla. Pokud není v návodu k obsluze uvedeno žádné doporučení, měly by se pneumatiky střídat každých 10 000 km.
-
Kdy je pneumatika příliš stará na to, aby byla bezpečná?
Pokud se ptáte, zda je vaše pneumatika příliš stará na to, aby byla považována za bezpečnou, pak se nemýlíte. Obecně platí, že na základě informací bezpečnostních organizací a samotných výrobců pneumatik byste měli vyměnit jakoukoli pneumatiku - bez ohledu na její stav - po dosažení 6 let od původního data výroby. Jak zjistíte, kdy byla vaše pneumatika vyrobena? Je to jednoduché. Na boku vaší pneumatiky je řada čísel a písmen zvaná DOT.
Proveďte kontrolu pneumatik DOT a podívejte se na poslední čtyři číslice. První dvě čísla vám řeknou, ve kterém týdnu roku byly vaše pneumatiky vyrobeny, a poslední dvě čísla představují rok. Pokud je tedy tento rok 2021, pak byste se měli poohlédnout po výměně pneumatik, pokud jsou poslední dvě číslice 15 nebo nižší (2016). -
Kdy přezout na zimní či letní pneumatiky?
Hranicí přezouvání sezónních pneu je 7°C. Pod touto hranicí letní pneumatiky tuhnou a ztrácí přilnavost k vozovce. Tak se zvyšuje riziko nehody. Pokud tedy denní teploty klesnou pod 7°C nastává pro motoristu ten pravý čas přezout na zimní pneumatiky.
Krajně nedoporučujeme čekat až na poslední chvíli. Vyhnete se tak tradičním návalům v pneuservisech, ale hlavně předejdete riziku nehody, které je ve chvíli napadnutí prvního sněhu či příchodu prvních mrazů nejvyšší. Na jaře je hranice stejná - pokud celodenní teploty dlohodobě stoupnou nad 7°C. Dlouhodobě proto, že musíte počítat s možností jarních mrazíků.
-
Má použití dusíku v pneumatikách nějaký význam?
V poslední době některé pneuservisy a čerpací stanice nabízejí dusík (N2) jako hustící plyn pro osobní a lehké nákladní pneumatiky. Dusík je přijatelný jako hustící plyn pro použití v osobních, lehkých nákladních a nákladních pneumatikách Bridgestone a Firestone.
Vnitřní vložky pneumatik Bridgestone a Firestone jsou navrženy tak, aby fungovaly jako zařízení pro udržení tlaku - konkrétně s použitím vzduchu - a zajišťovaly trvanlivost po celou dobu životnosti pneumatiky a omezovaly ztráty vzduchu v důsledku propustnosti. Dusík nezpůsobuje žádnou škodlivou reakci na vnitřní vložku. Společnost Transa nemůže potvrdit ani vyvrátit tvrzení uváděná různými dodavateli dusíku.
-
Můžete kombinovat celoroční a letní pneumatiky?
Neměli byste míchat celoroční pneumatiky s letními nebo zimními pneumatikami. Rozdílné dezény totiž způsobují problémy s trakcí a destabilizují jízdní vlastnosti ve chvíli, kdy je nejvíce potřebujete.
-
Můžete mít na autě 2 různé pneumatiky?
Důrazně doporučujeme, abyste nikdy nemíchali dezén na stejné nápravě. Nejlepší je namontovat stejný model pneumatiky a dezén na jedinou nápravu. Kde můžete, měli byste vždy vyměnit za stejnou pneumatiku OE.
-
Proč celoroční pneumatiky?
Vzhledem k nízkým průměrným teplotám v zimě a srážkám během roku volí mnoho řidičů celoroční pneumatiky jako cenově výhodnou alternativu ke střídání zimních a letních pneumatik. S celoročními pneumatikami máte naprostou jistotu, že jsou Vaše pneumatiky připraveny na změny počasí, což Vám zajistí jistotu výkonu na silnici.
-
Proč jsou letní pneumatiky v teplejších měsících účinnější?
Letní pneumatiky obvykle obsahují mnohem tužší směs než zimní alternativy a jsou optimalizovány pro práci při teplotách vyšších než 7 stupňů. Tužší směs a méně agresivní vzorek běhounu mají za následek nižší tření, což zlepšuje spotřebu paliva a snižuje počet cest k benzinové pumpě.
-
Proč nejsou letní pneumatiky vhodné do zimních podmínek?
Je důležité si uvědomit a zvážit potenciální nebezpečí, které hrozí při jízdě na letních pneumatikách v zimě. Při poklesu teplot pod 7 stupňů začnou směsi letních pneumatik tuhnout, což má za následek sníženou přilnavost, což představuje riziko nejen pro Vás jako řidiče, ale také pro udržitelnost a stav samotné pneumatiky. Důkazem zvýšeného opotřebení způsobeného chladnějšími podmínkami mohou být praskliny a odštěpky podél bočnice a bloku běhounu, které ohrožují celkový výkon a bezpečnost.
Dbejte na svou bezpečnost, vždy zvažte výběr pneumatik!
-
Proč se mé pneumatiky tak rychle opotřebovávají?
Předčasné opotřebení pneumatik může být způsobeno mnoha jinými faktory, než je otáčení pneumatik. Může se tak dít z některé z následujících příčin: nesprávné nahuštění, jízdní podmínky, špatně seřízené vozidlo, opotřebované součásti vozidla a řada dalších příčin.
Bez fyzické kontroly pneumatik je obtížné určit, proč se vaše pneumatiky předčasně opotřebovaly, proto s návštěvou servisu neotálejte.
-
Výhody montáže celoročních pneumatik oproti letním a zimním?
Celoroční pneumatiky zaujímají střední pozici ve výkonnosti, poskytují kompromisní jízdní vlastnosti po celý rok a vyhýbají se potížím s výměnou pneumatik. Používáním celoročních pneumatik ušetříte peníze a námahu mezi výměnami pneumatik, ačkoli mezi sezónami dojde ke snížení některých výkonů.
V mnoha evropských zemích s extrémními zimními podmínkami vyžadují právní předpisy, aby řidiči v chladných měsících přezuli z letních na zimní pneumatiky.
Celoroční pneumatiky jsou navrženy tak, aby poskytovaly stálý výkon po celý rok, od horkých letních dnů až po chladné mokré zimní noci. Speciální směsi a poněkud více dezénu zajišťují, že si zachováte výkonnost na silnici i při poklesu teploty.
Co to pro Vás znamená
Celoroční pneumatiky lze používat po celý rok, přičemž si zachovávají dobrou úroveň výkonu a není nutné měnit letní a zimní sady. Snížené opotřebení má za následek vyšší kilometrový proběh pro lepší efektivitu nákladů.