Boule na pneumatice

Boule na pneumatice

Boule a hrboly na boku pneumatiky

Vnitřní struktura pneumatik a způsob, jakým je pneumatika sestavena, je poměrně složitá. Pneumatika obsahuje kombinaci pryže, oceli, tkaniny a lepidel, které jsou společně vulkanizovány, aby byla zajištěna odolnost a dlouhá životnost běhounu. Občas se může stát, že se některá část výrobního procesu pneumatiky pokazí. Výsledkem může být boule na boku pneumatiky. Pokud je boule patrná již při první instalaci a huštění pneumatiky, je pravděpodobné, že příčina souvisí s výrobní vadou.

Tento typ vady může být způsoben tím, že výrobní zařízení vypadne ze specifikace právě natolik, že vrstvy pneumatiky nejsou pod gumou dokonale vyrovnané. Po nafouknutí se boule projeví v nejslabší části pneumatiky, v tomto případě v části pneumatiky, kde jsou výztužné vrstvy pláště pod gumou tenké nebo vůbec neexistují. Pokud je boule na boku pneumatiky protáhlá, v úhlu 90 stupňů k horní části kola, je pravděpodobné, že příčinou je právě toto. Tento stav obvykle nejprve rozpozná technik, který Vám pneumatiku instaluje, nicméně boule související s výrobní vadou může být s používáním stále zřetelnější. Pokud na své pneumatice zjistíte vyboulení, jedná se o záruční stav. Měli byste se vrátit do servisu svého vozidla nebo k montérovi pneumatik, aby provedl kontrolu a případně Vám bezplatně vyměnil pneumatiku podle záručních podmínek výrobce.

Nárazy do výmolu a patníku

Nejčastěji boule na bočnici pneumatiky souvisí s nárazem do výmolu nebo jiným nebezpečím na silnici. Silný náraz může způsobit "pinch shock". To je situace, kdy je bočnice pneumatiky silně stlačena mezi objektem a ráfkem Vašeho kola. Vnitřní kordové vrstvy tkaniny jsou stlačeny k sobě a mohou se přetrhnout. Místo, kde došlo k přetržení, již nemá výztuhu spodních vrstev a pneumatika se vyboulí. Většina montérů pneumatik dokáže rozpoznat, zda je boule důsledkem silného nárazu nebo závady výrobce. Příruba kola bude poškozená nebo budou na gumě stopy, které ukazují, že boční guma byla v kontaktu s kolem. Náraz nemusel být natolik silný, aby došlo k porušení gumy, ale pokud zůstane na vozidle, boule nakonec praskne.

Nezapomeňte občas provést vizuální kontrolu pneumatik. Kromě kontroly běhounu, zda není nadměrně nebo nepravidelně opotřebovaný, byste měli zkontrolovat i bočnici, zda na ní nejsou boule. Jakékoli známky boule jsou důvodem k návštěvě nejbližšího servisu, který posoudí závažnost boule a její pravděpodobnou příčinu.