Pneumatiky a tlak v nich

Je 2,3 bar dobrý tlak? Návody pro začátečníky
Jednou z věcí, které je třeba věnovat pozornost při používání automobilu, je tlak v pneumatikách. Přímo totiž ovlivňuje úroveň Vaší bezpečnosti při cestování po silnici. Mnoho řidičů se často ptá, "je 2,3 bar dobrý tlak" a jaký je dostatečně bezpečný?
Jednoduchá odpověď zní ano, ale ne ve všech případech, protože každý typ pneumatiky má jiný tlakový index, může být 2,3 bar pro jednu pneumatiku vhodných, ale pro jinou může být příliš vysoký nebo příliš nízký.
Je tlak 2,3 bar dobrý, nebo příliš vysoký?
Tlak 2,3 bar může být pro některá vozidla se specifikacemi v rámci této hranice dobrý. Pro některé jiné pneumatiky však může být tato úroveň také příliš vysoká nebo příliš nízká. Konkrétně může být úroveň 2,3 bar vhodná pro osobní nebo sportovní vozy. Pro malé vozy s doporučením 2,3 bar je však tato hodnota příliš vysoká, zatímco pro velké nákladní vozy je 2,3 bar příliš nízká.
Doporučená úroveň pro pneumatiky známých sportovních a osobních vozů se pohybuje mezi 2,3 bar. Konkrétní index bude specifikován v závislosti na typu vozidla. Mějte na paměti, že tato hladina je doporučena, když je pneumatika studená, takže po delší cestě je nutné překontrolovat její správné nastavení.
V současné době je na trhu mnoho různých typů automobilů a každý z nich bude používat jiný druh pneumatiky. Vhodný tlak každé z těchto pneumatik proto předem určí výrobce. Vaším úkolem je zajistit nejvhodnější úroveň pro bezproblémový a bezpečný provoz vozidla. Abyste mohli určit, zda je tato úroveň tlaku 2,3 bar pro Vaše vozidlo vhodná či nikoli, musíte si nejprve zkontrolovat specifikace pneumatik.
Proč se tlak mění?
Statisticky může ten Váš přirozeně klesnout přibližně o 0,1 až 0,2 bar v důsledku opotřebení. Kromě toho existuje i několik dalších důvodů, proč se může lišit více. Konkrétně jej ovlivňuje také počasí a podnebí. V horkém počasí se tlak v autě zvýší a pneumatiky se roztáhnou. Naopak v chladných povětrnostních podmínkách se může pneumatika smršťovat, pak se vzduch v pneumatice zmenšuje.
Trend v praxi ukazuje dva běžné případy u pneumatik: jedním je nedostatečně nahuštěná pneumatika na přední nápravě a druhým je přehuštěná pneumatika na zadní nápravě, proto je třeba pneumatiky kontrolovat alespoň jednou za dva měsíce. Zajistí, aby byl tlak vždy pod kontrolou a správný s normou podle specifikací vozidla.
Kromě toho některé neočekávané události, které poškodí pneumatiku, také způsobí rychlou změnu tlaku. Je třeba věnovat pozornost abnormálním příznakům, abyste mohli provést opravu a vyhnout se tak rizikům při pohybu.
Co se stane, když je tlak příliš nízký nebo příliš vysoký?
Ve skutečnosti je cestování s vozidlem s příliš vysokým nebo příliš nízkým tlakem velmi nebezpečné. Nejenže způsobuje havárii vozu, ale může vést i k nehodě, která Vás ohrozí. Pojďme se seznámit s některými situacemi, které mohou nastat, pokud je ten Váš příliš vysoký nebo příliš nízký, abychom lépe pochopili závažnost tohoto problému.
Nízký tlak
Za prvé, když je Váš tlak příliš nízký, bočnice se propadají, což vede k opotřebení běhounu a bočnic. Kromě toho nedostatečně nahuštěné pneumatiky také zvyšují odpor a teplotu, což způsobuje rychlejší opotřebení pneumatik; nejhorším scénářem je dokonce exploze pneumatiky.
Zároveň je při nízkém tlaku běhoun náchylný k deformaci, někdy dochází k přehřátí pneumatiky, což způsobuje zvýšený valivý odpor a předčasné opotřebení pneumatiky. Někdy může dojít k závažnějšímu poškození pneumatik než nedostatečně nahuštěné pneumatiky, což může být příčinou nečekaných nehod.
Příliš vysoký tlak
Vysoký tlak je přitom také poměrně nebezpečný problém, kterému je třeba věnovat pozornost. Tlak vzduchu přímo ovlivňuje životnost a odolnost pneumatik. Příliš vysoké nafouknutí pneumatiky proto vede ke snížení trakce a abnormálnímu opotřebení, zejména na komunikačním mostě.
Nafouknuté pneumatiky se opotřebují uprostřed běhounu, zatímco boky jsou stále v docela dobrém stavu, téměř nedotčené. Tento stav rovněž přispívá ke zrychlenému opotřebení ve středu výlisku a ke snížení životnosti.
Ještě nebezpečnější je, že při přílišném nafouknutí v kombinaci s vysokými teplotami a dlouhou jízdou, které způsobí zahřátí a roztažení pneumatiky, může zvýšené napětí způsobit její explozi.
Jak zajistit správné napnutí pneumatiky
Jak je vidět, zajištění správného napnutí kola je nesmírně důležité, protože přímo ovlivňuje Vaši bezpečnost. Kromě toho pohyb s vhodnou silou pomáhá Vašemu vozu ušetřit více paliva.
Abyste zajistili správnou úroveň napnutí pneumatik Vašeho vozidla, musíte udělat několik věcí:
Určení vhodného tlaku
Nejprve je třeba zkontrolovat parametry pneumatiky a určit přesnou úroveň napnutí, kterou pro ni doporučuje výrobce. Zejména v průběhu času se toto číslo může rozmazat a je třeba si ho přesně zapamatovat, abyste ho mohli v případě potřeby upravit. Udržujte napnutí na doporučené úrovni.
Po určení správného jmenovitého napětí je Vaším úkolem tuto správnou úroveň pro vozidlo zajistit. Při huštění pneumatik buďte opatrní, abyste se ujistili, že Vaše vozidlo není ani příliš nahuštěné, ani příliš podhuštěné.
Kontrola tlaku
Přesto se napětí může lišit v důsledku mnoha faktorů, proto je třeba pravidelně kontrolovat to Vaše, zejména před a po dlouhé cestě, abyste zajistili správnou úroveň. Kontrola napnutí před vyjetím na cestu je považována za dobrý zvyk, který výrobci doporučují u všech vozidel. Výsledkem je úspora paliva během celé cesty a bezpečnější provoz vozidla.
Kromě toho byste si také měli zvolit čas na pravidelnou kontrolu napětí, i když se nepohybujete často. Při kontrole napětí je třeba zkontrolovat všechna vozidla (i ta náhradní), protože každá varianta je jiná; nelze kontrolovat reprezentativní, protože není přesná pro všechna.
Závěr
Je obtížné přesně odpovědět na otázku " je 2,3 bar příliš mnoho", protože každý typ bude mít od výrobce vlastní doporučené hodnoty. Současně se může napětí měnit i během jízdy, takže je také třeba jej kontrolovat a podle toho upravovat. Nedopusťte, aby byly pneumatiky přehuštěné nebo aby bylo napětí příliš nízké, aby byla zajištěna bezpečnost při cestování.
Čtěte také
- visibilityZima na silnici
- visibilityZimní a sněhové pneumatiky
- visibilitySněhové řetězy
- visibilityNevyváženost pneumatik
- visibilityJízda na nevyvážených pneumatikách