přilnavost, ulpívání látek na sobě, v daném případě pneumatiky k povrchu vozovky
Alu disk
litá kola ze slitin hliníku ev. hořčíku, tzv. elektron
Aquaplaning
plavání vozidla, klouzavý pohyb pneumatik vozidel po vodním filmu, k němuž dochází na mokré vozovce při užití nevhodných pneumatik ev. nepřiměřeně vysoké rychlosti. Pneumatiky vozidel nemají přímý dotyk s povrchem vozovky, což vede k naprosté ztrátě kontroly nad vozidlem
ARAMID
Syntetické vlákno používané v obalech pásů, které je devětkrát pevnější než ocel, i když je objemnější než ocel. Obecně je omezeno pro použití v aplikacích s nízkou teplotou a vysokou dostředivou silou. Kevlar je aramidový materiál.
Asymetrická pneumatika
dezén vnitřní strany se odlišuje od strany vnější, rozdílnost dezénu má svá opodstatnění, svoji specifickou funkci. U této pneumatiky rozlišujeme pouze starnu vnější a vnitřní (outside, inside), nikoliv pravou a levou
Běhoun
obvodová část pneumatiky, jež je v kontaktu s vozovkou
BLOK
Jednotlivé vyvýšené segmenty pryžové směsi tvořící dezén běhounu pneumatiky.
Bočnice
Část pneumatiky mezi běhounem a patkou. Bočnice jsou navrženy tak, aby byly pružné a tlumily nárazy a vibrace, ale zároveň dostatečně tuhé, aby unesly hmotnost vozidla. Bočnice jsou konstruovány vytlačováním.
DOT
DOT = Department of Transportation ). Desetimístný kód DOT, který se objevuje za označením DOT, označuje týden a rok výroby pneumatiky, jakož i výrobce, závod, řadu a rozměr pneumatiky.
Drážky
Drážky jsou kanálky uvnitř běhounu, které zlepšují jízdní stabilitu, tažnou a brzdnou schopnost a odvádění vody z povrchu vozovky pod styčnou plochou pneumatiky. Drážky mohou probíhat po obvodu, příčně nebo diagonálně.
ESCOT
Patentovaná technologie konstrukce pneumatik Kumho, které bylo dosaženo "optimalizací řízení tahu". Tato technologie umožňuje konstruktérům pneumatik snížit nebo zvýšit napětí v různých částech pneumatiky (např. v bočnici, rameni, patce) a zlepšit tak její odolnost a rozložení tlaku ve stopě. Této optimalizace se dosahuje úpravou tvaru formy s cílem řídit, kde je napětí umístěno uvnitř pneumatiky.
HODNOCENÍ RYCHLOSTI
Všechny pneumatiky jsou označeny písmenem. To udává maximální rychlost, kterou může pneumatika udržet po dobu desetiminutového testu výdrže, aniž by se zničila. Hodnocení rychlosti se vztahuje na pneumatiky pro osobní automobily, nikoli na pneumatiky pro lehké nákladní automobily. Pneumatiky pro lehké nákladní automobily nejsou hodnoceny podle rychlosti. Příklad: 235/55R17 103W - písmeno "W" označuje rychlostní index 168 mph.
INDIKÁTOR OPOTŘEBENÍ BĚHOUNU
Pryžový pruh vylisovaný do drážek běhounu, který indikuje opotřebení běhounu. Tyto čárky mají hloubku běhounu 2/32", a když se pneumatika opotřebuje na značku 2/32", je třeba ji vyměnit.
Křížové otáčení
Proces otáčení pneumatik zadní nápravy na přední nápravu, přičemž pneumatiky přední nápravy jsou poté přesunuty do polohy zadní nápravy. Pneumatiky s křížovým otáčením mohou rovnoměrně kontrolovat opotřebení pneumatik řízených na všech polohách pohonu, což vede k delšímu počtu ujetých kilometrů v provozu.
Lamely
Lamely jsou velmi úzké štěrbiny v bloku běhounu. Tyto malé štěrbiny odvádějí vodu z pneumatiky a zlepšují tak trakci na mokru. Lamely mohou také poskytovat záběrové hrany pro zlepšení trakce na sněhu a ledu.
Nadhuštění
Příliš mnoho vzduchu v pneumatice. Přílišné nafouknutí má za následek drsnou jízdu a nadměrné opotřebení středu bloku běhounu.
OPOTŘEBENÍ BĚHOUNU
Míra životnosti běhounu pneumatiky, která se obvykle udává počtem ujetých kilometrů.
OPTIMALIZACE ŘÍZENÍ pnutí
Patentovaná technologie konstrukce pneumatik Kumho Tire, známá také jako ESCOT, která umožňuje konstruktérům pneumatik snížit nebo zvýšit napětí v různých částech pneumatiky (např. bočnice, rameno, patka) a zlepšit tak její odolnost a rozložení tlaku ve stopě. Této optimalizace se dosahuje úpravou tvaru formy s cílem řídit, kde je napětí umístěno uvnitř pneumatiky.
OZNAČOVÁNÍ DO BLÁTA A SNĚHU (M+S)
Hodnocení, které označuje, že pneumatika může dosáhnout specifických standardů pro výkon v blátě a na sněhu. Aby mohla být pneumatika označena tímto hodnocením, musí splňovat definici pneumatiky pro jízdu v blátě a na sněhu podle Asociace výrobců pryže (RMA).
PAS
Vrstva drátů potažená pryží, která se nachází mezi vrstvami karoserie a běhounovou pryží. Dráty mohou být vyrobeny z oceli, skleněných vláken, umělého hedvábí, nylonu, polyesteru nebo jiných tkanin.
PATA
Přední hrana bloku běhounu - část bloku běhounu, která se při otáčení pneumatiky dostává do kontaktu s povrchem vozovky jako první.
Patka
Patka pneumatiky slouží jako jediný spojovací bod mezi pneumatikou a ráfkem. Je vyroben ze svazku monofilních ocelových vláken navinutých na sebe. Dohromady tvoří svazek jeden soustředný kabel.
Plášť
Tělo pneumatiky pod běhounem a bočnicemi. Plášť se skládá z patky, vnitřní vložky a vrstev karoserie z textilních kordů. Označuje se také jako kostra.
Pneumatický
Ze vzduchu nebo jiných plynů nebo s nimi související; nafukovací.
Podhuštění
Nedostatečné množství vzduchu v pneumatice, které způsobuje extrémnější ohyb bočnic a extrémní zahřívání pneumatiky. Nedostatečné nahuštění pneumatiky zhoršuje jízdní vlastnosti a může vést k jejímu selhání.
PRŮMĚR KOLA
Šířka otvoru v pneumatice. Tento rozměr se měří od jedné patky přes otvor k druhé patce. Tato míra se udává v palcích. Příklad: P205/70R15 - průměr kola je 15 palců a pasuje na 15palcový ráfek.
RADIÁLNÍ KONSTRUKCE
Typ konstrukce pneumatiky, který využívá vrstvy pneumatiky, jež se pod běhounem nacházejí radiálně od patky k patce. Tato konstrukce vyžaduje pás, který stabilizuje běhoun a vymezuje průměr pneumatiky. Mezi výhody této konstrukce patří delší životnost běhounu, lepší kontrola řízení a nižší valivý odpor.
Rameno
Část pneumatiky od vnějších okrajů běhounu po horní část bočnice. Rameno pneumatiky odvádí teplo a je nejvíce namáháno při zatáčení.
RUN-FLAT
Pneumatika run-flat je vzduchová pneumatika vozidla, která je navržena tak, aby odolávala účinkům ztráty vzduchu a umožňovala vozidlu pokračovat v jízdě sníženou rychlostí na omezenou vzdálenost. Pneumatiky run-flat byly původně vyvinuty pro automobily s malým prostorem pro náhradní pneumatiky a zvedáky, ale díky své bezpečnosti a pohodlí se staly oblíbenými i pro jiná vozidla. Obecně jsou k dispozici dvě technologie run-flat. (1) Pneumatiky run-flat s opěrným kroužkem mají opěrný kroužek připevněný ke kolu, který dokáže udržet hmotnost vozidla v případě ztráty tlaku vzduchu. Tato technologie obvykle nabízí lepší kvalitu jízdy než samonosné a samouzavírací metody. Vzhledem k mechanické složitosti je však tato technologie poměrně drahá. (2) Samonosné pneumatiky run-flat mají tužší bočnice, které dokáží udržet vozidlo i při výrazném snížení tlaku vzduchu v pneumatice. Kromě toho je patka pneumatiky konstruována tak, aby se neoddělila od ráfku. K dispozici je také třetí technologie run-flat - samouzavírací, která však není široce rozšířená. Samotěsnicí pneumatiky run-flat jsou konstruovány s dodatečnou vnitřní vložkou, která sama opravuje malé průrazy. Úbytek vzduchu se buď okamžitě zastaví, nebo pneumatika ztrácí vzduch velmi pomalu.
SMĚROVÝ VZOREK
Dezén běhounu, který je navržen tak, aby poskytoval maximální výkon při otáčení v jednom konkrétním směru. Směrové dezény se obvykle používají v konstrukci pneumatik s velmi vysokým výkonem. Dezén pneumatiky obvykle tvoří tvar "šipky" nebo "V" a obsahuje drážky vedoucí od středové linie pneumatiky k levému a pravému rameni.
SUV
Sportovní užitkové vozidlo. Osobní vozidlo, které kombinuje tažnou sílu pickupu s prostorem pro přepravu osob jako minivan nebo kombi. Vozidla SUV obvykle nabízejí další výkonnostní schopnosti na silnici nebo v terénu.
Symetrický dezén
Symetrický dezén se vyznačuje rovnoměrným vzorem na obou stranách obvodové osy pneumatiky. Symetrické pneumatiky jsou "nesměrové". Jinými slovy, nezáleží na tom, kterým směrem se otáčí. Symetrické pneumatiky se na trhu používají nejčastěji.
ŠÍŘKA RÁFKU
Vzdálenost mezi dvěma protilehlými vnitřními okraji přírub ráfku.
Trakční síla
Působení záběru pneumatiky při pohybu vpřed nebo vzad, když je sešlápnut plynový nebo brzdový pedál vozidla. Konstrukce pláště a běhounu pneumatiky společně reagují na tažnou sílu.
VALIVÝ ODPOR
Odpor při odvalování způsobený deformací pneumatiky při kontaktu s povrchem vozovky. Při odvalování pneumatiky se styčná plocha běhounu deformuje tak, aby se přizpůsobila povrchu vozovky. Energie potřebná k této deformaci závisí na tlaku huštění, rychlosti otáčení pneumatiky a fyzikálních vlastnostech pneumatiky, jako je její tuhost a pružnost běhounové směsi. Nízký valivý odpor je důležitý pro zlepšení spotřeby paliva.
VZOREK BĚHOUNU
Uspořádání bloků, drážek, lamel a kanálků v běhounu pneumatiky, které zlepšují jeho přilnavost. Označuje se také jako "dezén běhounu" nebo jen "běhoun".