• Adheze

    přilnavost, ulpívání látek na sobě, v daném případě pneumatiky k povrchu vozovky
  • ALFANUMERICKÝ SYSTÉM

    Systém určování velikosti pneumatik původně používaný koncem 60. let 20. století. Pomocí tohoto systému bylo možné na první pohled určit nosnost pneumatiky, typ konstrukce, poměr stran a průměr ráfku. Příklad: BR78-13. První písmeno "B" je nosnost. Čím blíže je písmeno ke konci abecedy, tím větší je rozměr pneumatiky. Písmeno "R" bylo do systému přidáno, když se rozšířila radiální konstrukce pneumatik. Čísla"78" označují poměr stran pneumatiky. Čísla "13" označovala velikost kola v palcích. Alfanumerický systém neumožňuje určit šířku průřezu nebo celkový průměr pneumatiky.
  • Alu disk

    litá kola ze slitin hliníku ev. hořčíku, tzv. elektron
  • ANTIOXIDANTY

    Antioxidanty jsou molekulární struktury používané ke zpomalení nebo zabránění oxidace (tj. rozkladu nebo degradaci) jiných molekul. Mají mnoho průmyslových aplikací, včetně prevence oxidační degradace pryže, která způsobuje ztrátu pevnosti a pružnosti.
  • Aquaplaning

    plavání vozidla, klouzavý pohyb pneumatik vozidel po vodním filmu, k němuž dochází na mokré vozovce při užití nevhodných pneumatik ev. nepřiměřeně vysoké rychlosti. Pneumatiky vozidel nemají přímý dotyk s povrchem vozovky, což vede k naprosté ztrátě kontroly nad vozidlem
  • ARAMID

    Syntetické vlákno používané v obalech pásů, které je devětkrát pevnější než ocel, i když je objemnější než ocel. Obecně je omezeno pro použití v aplikacích s nízkou teplotou a vysokou dostředivou silou. Kevlar je aramidový materiál.
  • Asymetrická pneumatika

    dezén vnitřní strany se odlišuje od strany vnější, rozdílnost dezénu má svá opodstatnění, svoji specifickou funkci. U této pneumatiky rozlišujeme pouze starnu vnější a vnitřní (outside, inside), nikoliv pravou a levou
  • Balíček PÁSŮ

    Nachází se mezi vrstvami pláště a pryží běhounu. Pásové balíčky zajišťují stabilitu a tuhost běhounu a lepší opotřebení, ovladatelnost a trakci. Nejběžnější konstrukce pásu obsahuje dvě vrstvy ocelového drátu, které jsou naskládány jedna na druhou a leží vůči sobě v opačném úhlu.
  • BANBURY MIXER

    Základní strojní zařízení používané v počátečních fázích výroby pneumatik, které mísí suroviny a směsi pod extrémním tlakem a teplem. Proces míchání je řízen počítači, aby byla zajištěna konzistence složek, teplota a doba míchání.
  • Běhoun

    obvodová část pneumatiky, jež je v kontaktu s vozovkou
  • BEZESPÁROVÉ KRYTY HRAN A KRYCÍ VRSTVY

    Metoda nanášení krycí vrstvy, při níž se plát tkaniny ovíjí po obvodu pneumatiky a poté se v místě styku okrajů spojí. Společnost Kumho používá bezspárovou konstrukci pomocí spirálového ovinutí. Tím je zajištěna rovnoměrnost a výsledkem je lepší vyvážení a pohodlí.
  • BLOK

    Jednotlivé vyvýšené segmenty pryžové směsi tvořící dezén běhounu pneumatiky.
  • Bloky běhounu

    Vyvýšené segmenty různých tvarů, velikostí a chemického složení běhounu.
  • Bočnice

    Část pneumatiky mezi běhounem a patkou. Bočnice jsou navrženy tak, aby byly pružné a tlumily nárazy a vibrace, ale zároveň dostatečně tuhé, aby unesly hmotnost vozidla. Bočnice jsou konstruovány vytlačováním.
  • BUTYL

    Jeden ze čtyř typů kaučuku (butyl, styren-butadien, polybutadin a přírodní), který se obvykle používá při výrobě pneumatik. Butylová pryž se obvykle používá k výrobě vnitřní vložky pneumatiky.
  • Ćíselný systém

    Číselný systém je nejstarší systém určování velikosti pneumatik pro osobní automobily. Při prvním použití byly poměry šířky pneumatik 92 nebo 82. Například pneumatika 8,25-14 má šířku profilu 8-1/4" palce, průměr ráfku 16 palců a poměr stran 92. V tomto systému nebylo možné určit celkový průměr.
  • ČÍSELNÝ SYSTÉM PRO LEHKÉ NÁKLADNÍ AUTOMOBILY

    Tento systém dimenzování se stále používá u starších užitkových vozidel. Příklad: 9,50R16,5SLT/D - 9,50 = šířka průřezu pneumatiky v palcích; R = radiální konstrukce; 16,5 = průměr ráfku v palcích; LT = lehký nákladní automobil; D = rozsah zatížení.
  • DOT

    DOT = Department of Transportation ). Desetimístný kód DOT, který se objevuje za označením DOT, označuje týden a rok výroby pneumatiky, jakož i výrobce, závod, řadu a rozměr pneumatiky.
  • Drážky

    Drážky jsou kanálky uvnitř běhounu, které zlepšují jízdní stabilitu, tažnou a brzdnou schopnost a odvádění vody z povrchu vozovky pod styčnou plochou pneumatiky. Drážky mohou probíhat po obvodu, příčně nebo diagonálně.
  • DUÁLNÍ SMĚS BĚHOUNU

    Výrobní metoda používaná společností Kumho Tire, při níž se v běhounu a v patce běhounu používají různé směsi, aby spolu lépe spolupracovaly, a tím se zvýšil jejich výkon.
  • ESCOT

    Patentovaná technologie konstrukce pneumatik Kumho, které bylo dosaženo "optimalizací řízení tahu". Tato technologie umožňuje konstruktérům pneumatik snížit nebo zvýšit napětí v různých částech pneumatiky (např. v bočnici, rameni, patce) a zlepšit tak její odolnost a rozložení tlaku ve stopě. Této optimalizace se dosahuje úpravou tvaru formy s cílem řídit, kde je napětí umístěno uvnitř pneumatiky.
  • EXTRUZE

    Vytlačování je výrobní proces, při kterém se materiál, například pryžová směs, protlačuje a/nebo protahuje matricí, aby se vytvořil požadovaný tvar profilu - například bočnice. Vytlačování může být kontinuální (vyrábí se neomezeně dlouhý materiál) nebo polokontinuální (vyrábí se mnoho krátkých kusů).
  • FLAT-SPOTTING

    Obecně se jedná o dočasný stav, ke kterému dochází, když pneumatika delší dobu stojí v chladných podmínkách. Při první jízdě způsobí tato plochá skvrna zvuk nárazu, dokud se dostatečně nezvýší teplo a odstředivé síly a nezpracují plochou skvrnu zpět do normálního tvaru.
  • HALOBUTYL

    Speciální syntetická pryžová směs, která se obvykle používá na vnitřní vložky. Halobutyl se skládá z molekul pryže, které jsou menší než molekuly vzduchu, což vede k lepším vlastnostem zadržování vzduchu.
  • HEAT CYCLING

    Metoda přípravy soutěžních pneumatik před prvním použitím. Provádí se postupným zahříváním pneumatiky, čímž se roztáhne běhounová směs, což vede k lepší trakci a delší životnosti běhounu. Pneumatika, která byla během používání zahřátá a poté ochlazená, prošla jedním tepelným cyklem. Často tak dojde k mírnému zpevnění směsi pneumatiky, díky čemuž může pneumatika po delší dobu dosahovat vysokých výkonů.
  • HODNOCENÍ RYCHLOSTI

    Všechny pneumatiky jsou označeny písmenem. To udává maximální rychlost, kterou může pneumatika udržet po dobu desetiminutového testu výdrže, aniž by se zničila. Hodnocení rychlosti se vztahuje na pneumatiky pro osobní automobily, nikoli na pneumatiky pro lehké nákladní automobily. Pneumatiky pro lehké nákladní automobily nejsou hodnoceny podle rychlosti. Příklad: 235/55R17 103W - písmeno "W" označuje rychlostní index 168 mph.
  • HRANY

    Termín pro běhoun nebo dezén pneumatiky. Hrany jsou tvořeny drážkami (dutinami) a lamelami v dezénu pneumatiky. Hrany zajišťují trakci v dešti, blátě, sněhu a písku.
  • HUSTOTA OKRAJE

    Míra lineární délky všech hran dezénu běhounu vydělená měřenou plochou.
  • Index zatížení

    Číslo, které odpovídá maximálnímu zatížení v librách, které pneumatika unese, pokud je správně nahuštěná. Příklad: Pokud má pneumatika index nosnosti 97, unese 1609 liber (viz tabulka níže). Vynásobte ... 1 609 x 4 = 6 436 liber - maximální nosnost vozidla. Protože maximální nosnost pneumatiky je vyznačena na bočnici pneumatiky, slouží index nosnosti jako rychlá pomůcka.
  • INDIKAČNÍ TYČE - OPOTŘEBENÍ TYČÍ

    Úzké pryžové lišty zabudované do drážek běhounu, které určují legální bod opotřebení pneumatiky. Říká se jim také pruhy opotřebení, které jsou rovné s běhounem, když zbývá 2/32" běhounu, a pak jsou pneumatiky připraveny k výměně.
  • INDIKÁTOR OPOTŘEBENÍ BĚHOUNU

    Pryžový pruh vylisovaný do drážek běhounu, který indikuje opotřebení běhounu. Tyto čárky mají hloubku běhounu 2/32", a když se pneumatika opotřebuje na značku 2/32", je třeba ji vyměnit.
  • IZOMETRICKÝ SYSTÉM

    Systém ISO byl vyvinut Mezinárodní organizací pro normalizaci. K základnímu metrickému systému dimenzování přidává další servisní popis - číslo indexu nosnosti a rychlostní index pneumatiky. Příklad: P235/70R15 102T - P = osobní pneumatika; 235 = šířka profilu pneumatiky v milimetrech; 70 = poměr stran pneumatiky; R = radiální; 15 = průměr ráfku; 102 = index nosnosti; T = rychlostní index.
  • Kalandrování

    Výrobní proces, při kterém se ocel a tkaniny, jako je například umělý hedvábí, nylon a polyester, potahují a vytvářejí se tak složené pláty materiálu potaženého pryží. Kalandrované pláty se používají pro plášť a plášťové vrstvy pneumatiky.
  • KARKAS

    Těleso pláště pneumatiky pod běhounem a bočnicemi. Označuje se také jako plášť.
  • KONSTRUKCE PNEUMATIKY SE ZKOSENÝM BOKEM

    Typ konstrukce pneumatiky, která využívá drátů karoserie, které se táhnou šikmo od patky k patce, obvykle pod úhlem v rozmezí 30 až 40 stupňů, přičemž po sobě jdoucí vrstvy položené v protilehlých úhlech tvoří křížový vzor, na který je nanesen běhoun. Šikmá konstrukce umožňuje snadné ohýbání celého těla pneumatiky, což následně podporuje hladkou jízdu na nerovném povrchu. Tato ohybová vlastnost však zvyšuje valivý odpor a snižuje ovladatelnost a trakci při vyšších rychlostech.
  • KONTAKTNÍ ZÁPLATA

    Plocha běhounu pneumatiky, která se za jízdy dotýká vozovky. Známá také jako stopa.
  • Krajní vrstvy

    Podobně jako "krycí vrstvy", ale ne tak široké, pokrývají pouze vnější okraje ocelových pásů. Stejně jako v případě plátů na okraji dodávají okraje pneumatice stabilitu a pevnost a zároveň zpevňují obal pásu pro lepší ovladatelnost.
  • Krycí vrstvy

    Speciální pásy tkaniny (obvykle nylonové), které pokrývají hlavní výztužné vrstvy ocelových pásů v radiálních pneumatikách. Funkcí je omezit růst pneumatiky, který vzniká působením odstředivé síly při vysokorychlostním provozu, a oddálit nástup jevu stojaté vlny. Existují různé typy krycích vrstev: krycí vrstvy po celé šířce, krajní krycí vrstvy a kombinace a/nebo více vrstev obou.
  • Křížové otáčení

    Proces otáčení pneumatik zadní nápravy na přední nápravu, přičemž pneumatiky přední nápravy jsou poté přesunuty do polohy zadní nápravy. Pneumatiky s křížovým otáčením mohou rovnoměrně kontrolovat opotřebení pneumatik řízených na všech polohách pohonu, což vede k delšímu počtu ujetých kilometrů v provozu.
  • Lamely

    Lamely jsou velmi úzké štěrbiny v bloku běhounu. Tyto malé štěrbiny odvádějí vodu z pneumatiky a zlepšují tak trakci na mokru. Lamely mohou také poskytovat záběrové hrany pro zlepšení trakce na sněhu a ledu.
  • LATERÁLNÍ SÍLA

    Síla, která způsobuje pohyb pneumatiky ze strany na stranu. Při zatáčení přenáší boční síla hmotnost z vnitřní strany pneumatiky na vnější.
  • METRICKÝ SYSTÉM

    Metrický systém určování rozměrů pneumatik byl vyvinut v Evropě v 60. letech 20. století. Ministerstvo dopravy USA přijalo tento systém koncem 70. let a nyní je nejběžnějším systémem pro určování rozměrů pneumatik. Příklad: 235/70R15. 235 = šířka průřezu pneumatiky v milimetrech; 70 = poměr stran pneumatiky; R = radiální; 15 = průměr ráfku. V tomto systému lze identifikovat všechny základní rozměry pneumatiky.
  • METRICKÝ SYSTÉM PRO LEHKÉ NÁKLADNÍ AUTOMOBILY

    Podobně jako u P-metrické soustavy pneumatik s tím rozdílem, že písmeno "P" je nahrazeno písmenem "LT" pro lehké nákladní automobily. Příklad: LT215/85R16. LT = lehký nákladní automobil; 215 = šířka průřezu pneumatiky v milimetrech; 85 = poměr stran pneumatiky; R = radiální; 16 = průměr ráfku.
  • MILIMETROVÝ SYSTÉM

    Milimetrový systém určování rozměrů pneumatik je podobný metrickému systému s tím rozdílem, že průměr ráfku je rovněž vyjádřen v milimetrech. Příklad: 235/70R15 - 235 = šířka průřezu pneumatiky v milimetrech; 70 = poměr stran pneumatiky; R = radiální; 381 = průměr ráfku v milimetrech (nebo 15 palců).
  • Nadhuštění

    Příliš mnoho vzduchu v pneumatice. Přílišné nafouknutí má za následek drsnou jízdu a nadměrné opotřebení středu bloku běhounu.
  • NÍZKÝ POMĚR PRÁZDNÝCH MÍST

    Konstrukce dezénu, která se vyznačuje nízkým stupněm drážek a lamel, a tedy větším množstvím běhounu v kontaktu s povrchem vozovky. Nízký poměr prázdných míst se vyskytuje u letních nebo třísezónních výkonných pneumatik.
  • NYLON

    Žáruvzdorný syntetický materiál používaný v konstrukci karoserie.
  • OCELOVÝ PÁS

    Nejběžnější materiál pásů, který se dnes používá v pneumatikách. Poskytuje nejvyšší stupeň tuhosti, stability a pevnosti bez nadměrné hmotnosti.
  • ODSTŘEDIVÁ SÍLA

    Pohybující se nebo směřující od středu nebo osy. Když auto vjede do zatáčky, odstředivá síla ho táhne ven. Nazývá se také boční síla.
  • OPOTŘEBENÍ BĚHOUNU

    Míra životnosti běhounu pneumatiky, která se obvykle udává počtem ujetých kilometrů.
  • OPOTŘEBENÍ PATY A ŠPIČKY

    Stav, který je obecně častější u směrových pneumatik, kdy se "pata" bloků běhounu opotřebovává rychleji než "špička", protože na vozovku dopadá silněji než zadní hrana špičky.
  • OPTIMALIZACE ŘÍZENÍ pnutí

    Patentovaná technologie konstrukce pneumatik Kumho Tire, známá také jako ESCOT, která umožňuje konstruktérům pneumatik snížit nebo zvýšit napětí v různých částech pneumatiky (např. bočnice, rameno, patka) a zlepšit tak její odolnost a rozložení tlaku ve stopě. Této optimalizace se dosahuje úpravou tvaru formy s cílem řídit, kde je napětí umístěno uvnitř pneumatiky.
  • OZNAČOVÁNÍ DO BLÁTA A SNĚHU (M+S)

    Hodnocení, které označuje, že pneumatika může dosáhnout specifických standardů pro výkon v blátě a na sněhu. Aby mohla být pneumatika označena tímto hodnocením, musí splňovat definici pneumatiky pro jízdu v blátě a na sněhu podle Asociace výrobců pryže (RMA).
  • P-METRICKÝ SYSTÉM

    P-metrický systém určování rozměrů pneumatik je až na první písmeno totožný s metrickým systémem. Písmeno "P" bylo přidáno pro označení osobních pneumatik a "LT" pro lehké nákladní pneumatiky. Příklad: P235/70R15. P = osobní pneumatika; 235 = šířka průřezu pneumatiky v milimetrech; 70 = poměr stran pneumatiky; R = radiální; 15 = průměr ráfku.
  • PAS

    Vrstva drátů potažená pryží, která se nachází mezi vrstvami karoserie a běhounovou pryží. Dráty mohou být vyrobeny z oceli, skleněných vláken, umělého hedvábí, nylonu, polyesteru nebo jiných tkanin.
  • PÁSOVÁ KONSTRUKCE

    Pásová diagonální pneumatika začíná dvěma nebo více diagonálními vrstvami, ke kterým jsou přímo pod běhounem přilepeny stabilizační pásy. Tato konstrukce poskytuje hladší jízdu podobně jako šikmá pneumatika a zároveň snižuje valivý odpor, protože pásy zvyšují tuhost běhounu. Vrstvy a pásy však svírají různé úhly, což snižuje výkonnost ve srovnání s radiálními pneumatikami.
  • PATA

    Přední hrana bloku běhounu - část bloku běhounu, která se při otáčení pneumatiky dostává do kontaktu s povrchem vozovky jako první.
  • Patka

    Patka pneumatiky slouží jako jediný spojovací bod mezi pneumatikou a ráfkem. Je vyroben ze svazku monofilních ocelových vláken navinutých na sebe. Dohromady tvoří svazek jeden soustředný kabel.
  • Plášť

    Tělo pneumatiky pod běhounem a bočnicemi. Plášť se skládá z patky, vnitřní vložky a vrstev karoserie z textilních kordů. Označuje se také jako kostra.
  • Plát

    Pogumovaná vrstva tkaniny obsahující paralelně vedené šňůry. Pláty se táhnou od patky k patce a leží mezi vnitřní vložkou a pásy běhounu.
  • PLUS SIZING

    Způsob změny rozměru pneumatik z původního vybavení obvykle na větší kombinaci pneumatik a kol, která má zlepšit vzhled a výkon vozidla tím, že umožňuje montáž ráfků s větším průměrem a pneumatik s nižším profilem. Obecným pravidlem je udržovat celkový průměr pneumatiky v rozmezí 3 % od původního vybavení. To je velmi důležité, protože větší odchylky mohou způsobit problémy s převodovkou a nižší spotřebu paliva. Nepřesné plusové dimenzování může také zmást počítače brzdového systému, což může vést k selhání brzd.
  • Pneumatický

    Ze vzduchu nebo jiných plynů nebo s nimi související; nafukovací.
  • Podhuštění

    Nedostatečné množství vzduchu v pneumatice, které způsobuje extrémnější ohyb bočnic a extrémní zahřívání pneumatiky. Nedostatečné nahuštění pneumatiky zhoršuje jízdní vlastnosti a může vést k jejímu selhání.
  • POLYBUTADIEN

    Jeden ze čtyř typů kaučuku (polybutadienový, butyl, styren-butadienový a přírodní), který se obvykle používá při výrobě pneumatik. Polybutadienový kaučuk se obvykle používá jako směs.
  • POLYESTER

    Nejběžnější syntetické vlákno používané k vytvoření vrstev pláště pneumatiky.
  • POMĚR ASPEKTU

    Poměr výšky průřezu pneumatiky (vzdálenost mezi ráfkem a běhounem) k její šířce. Tento poměr se vyjadřuje v procentech. Čím nižší je poměr stran pneumatiky, tím menší je výška bočnice. Příklad: P205/70R15 - poměr stran je 70. V tomto příkladu je výška průřezu 70 % šířky pneumatiky. Pro výpočet skutečné výšky průřezu vynásobte ... 205 mm x ,70 = 143,50 mm. Pro převod z milimetrů na palce vynásobte ... 143,50 x .0397 = 5,7 palce. Pro přepočet na plnou výšku pneumatiky v palcích ... 5,7 + 5,7 + 15 (velikost ráfku) = 26,4 palce.
  • PRŮMĚR KOLA

    Šířka otvoru v pneumatice. Tento rozměr se měří od jedné patky přes otvor k druhé patce. Tato míra se udává v palcích. Příklad: P205/70R15 - průměr kola je 15 palců a pasuje na 15palcový ráfek.
  • Pružnost běhounu

    Pružnost běhounu pneumatiky mezi povrchem běhounu a kostrou pneumatiky. Sněhové pneumatiky s malými, hlubokými a nepodloženými bloky běhounu mají velkou míru kroucení běhounu. Slick závodní pneumatiky, které nemají žádný vzorek běhounu, se kroutí jen velmi málo.
  • PŘÍRUBA

    Povrch ráfku kola, který se dotýká strany patky pneumatiky.
  • RADIÁLNÍ KONSTRUKCE

    Typ konstrukce pneumatiky, který využívá vrstvy pneumatiky, jež se pod běhounem nacházejí radiálně od patky k patce. Tato konstrukce vyžaduje pás, který stabilizuje běhoun a vymezuje průměr pneumatiky. Mezi výhody této konstrukce patří delší životnost běhounu, lepší kontrola řízení a nižší valivý odpor.
  • Rameno

    Část pneumatiky od vnějších okrajů běhounu po horní část bočnice. Rameno pneumatiky odvádí teplo a je nejvíce namáháno při zatáčení.
  • RAYON

    Syntetický materiál používaný při výrobě karoserie. Rayon poskytuje velmi vysokou teplotní odolnost a tlumicí vlastnosti.
  • RUN-FLAT

    Pneumatika run-flat je vzduchová pneumatika vozidla, která je navržena tak, aby odolávala účinkům ztráty vzduchu a umožňovala vozidlu pokračovat v jízdě sníženou rychlostí na omezenou vzdálenost. Pneumatiky run-flat byly původně vyvinuty pro automobily s malým prostorem pro náhradní pneumatiky a zvedáky, ale díky své bezpečnosti a pohodlí se staly oblíbenými i pro jiná vozidla. Obecně jsou k dispozici dvě technologie run-flat. (1) Pneumatiky run-flat s opěrným kroužkem mají opěrný kroužek připevněný ke kolu, který dokáže udržet hmotnost vozidla v případě ztráty tlaku vzduchu. Tato technologie obvykle nabízí lepší kvalitu jízdy než samonosné a samouzavírací metody. Vzhledem k mechanické složitosti je však tato technologie poměrně drahá. (2) Samonosné pneumatiky run-flat mají tužší bočnice, které dokáží udržet vozidlo i při výrazném snížení tlaku vzduchu v pneumatice. Kromě toho je patka pneumatiky konstruována tak, aby se neoddělila od ráfku. K dispozici je také třetí technologie run-flat - samouzavírací, která však není široce rozšířená. Samotěsnicí pneumatiky run-flat jsou konstruovány s dodatečnou vnitřní vložkou, která sama opravuje malé průrazy. Úbytek vzduchu se buď okamžitě zastaví, nebo pneumatika ztrácí vzduch velmi pomalu.
  • Řetězová výplň patky

    Materiál potažený pryží odolnou proti oděru, obvykle vyrobený z nylonu, který chrání oblast patky před odřením ráfku během provozu nebo při montáži/demontáži pneumatiky.
  • Saze

    Saze jsou materiál, který vzniká neúplným spalováním ropných produktů. Běžně se používá jako pigment a zpevňující látka v pryžových a plastových výrobcích. Pneumatikám dodává černý odstín.
  • Servisní popis

    Alfanumerický kód, který identifikuje index nosnosti i rychlostní index pneumatiky. Příklad: 99H - 99, číslo indexu nosnosti, označuje maximální nosnost 1 709 lbs. H, označení rychlostního indexu, označuje maximální rychlost 130 mph.
  • Sestava patky

    Sestava ocelových vláken tvoří prstenec, který udržuje pneumatiku bezpečně přitisknutou k přírubě kola a upevňuje vrstvy karoserie k pneumatice. Souprava patky se skládá ze tří částí: 1. Patka 2. Výplň patky 3. Řetězová výplň patky.
  • SHAVING

    Oholení části běhounu pneumatiky za účelem zvýšení výkonu a životnosti v závodních aplikacích.
  • Silice - směsi

    Chemická směs - s mimořádně širokým rozsahem provozních teplot - která umožňuje přesné složení běhounu pro dosažení specifických výkonnostních vlastností. Příklad: silice umožňuje, aby běhounová směs zůstala poddajná a zachovala si přilnavost v extrémně chladných podmínkách. Na druhou stranu může přispět k extrémně tvrdé běhounové směsi ideální pro výkon na suchu.
  • Sklolaminát

    Pásový obalový materiál z extrémně jemných skleněných vláken potažených lepidlem. Skelné vlákno je velmi lehké, ale má nízkou pevnost v tahu, takže je zranitelné vůči pronikajícím předmětům. Sklolaminát se již v současné době široce nepoužívá.
  • SLOŽENÍ

    Obecný termín označující chemický vzorec materiálu běhounu. Tento proces kombinuje pět základních složek: kaučuk, saze, změkčovadla, vytvrzovací materiály a látky zpomalující ozonizaci, které tvoří běhoun a další "gumové" součásti pneumatiky.
  • SMĚROVÝ VZOREK

    Dezén běhounu, který je navržen tak, aby poskytoval maximální výkon při otáčení v jednom konkrétním směru. Směrové dezény se obvykle používají v konstrukci pneumatik s velmi vysokým výkonem. Dezén pneumatiky obvykle tvoří tvar "šipky" nebo "V" a obsahuje drážky vedoucí od středové linie pneumatiky k levému a pravému rameni.
  • Směs běhounu

    Základem běhounové směsi pneumatiky je především přírodní kaučuk nebo směsi přírodního kaučuku a syntetických polymerů v kombinaci s vysoce kvalitními sazemi nebo oxidem křemičitým.
  • Směs pro pláště

    Používá se k vytvoření běhounu a je vysoce odolná proti oděru a vlivům prostředí. Směsi pro pláště jsou od pneumatiky k pneumatice formulovány tak, aby vytvářely požadovanou rovnováhu mezi přilnavostí a vlastnostmi opotřebení.
  • Stopa pneumatiky

    Plocha běhounu, která se dotýká vozovky během provozu vozidla. Známá také jako kontaktní plocha. Stopa pneumatiky má v průměru velikost pohlednice.
  • STYREN-BUTADIEN

    Jeden ze čtyř typů kaučuku (styren-butadienový, polybutadienový, butylový a přírodní), který se obvykle používá při výrobě pneumatik. Styren-butadienový kaučuk se obvykle používá jako směs.
  • SUV

    Sportovní užitkové vozidlo. Osobní vozidlo, které kombinuje tažnou sílu pickupu s prostorem pro přepravu osob jako minivan nebo kombi. Vozidla SUV obvykle nabízejí další výkonnostní schopnosti na silnici nebo v terénu.
  • Svazek patky

    Označován také jako "patka". Svazky patky mají různé tvary: čtvercové, šestihranné, kulaté nebo obdélníkové.
  • Symetrický dezén

    Symetrický dezén se vyznačuje rovnoměrným vzorem na obou stranách obvodové osy pneumatiky. Symetrické pneumatiky jsou "nesměrové". Jinými slovy, nezáleží na tom, kterým směrem se otáčí. Symetrické pneumatiky se na trhu používají nejčastěji.
  • SYSTÉM VYSOKÉHO VZTLAKU PRO LEHKÉ NÁKLADNÍ AUTOMOBILY

    Systém vysoké flotace pro lehké nákladní automobily je totožný s číselným systémem pro lehké nákladní automobily, ale na začátek se přidává průměr plné pneumatiky. Příklad: 31x10,50R15LT - 31 = celkový průměr pneumatiky v palcích; 10,50 = šířka profilu v palcích; R = radiální; 15 = průměr ráfku v palcích; LT = lehký nákladní automobil.
  • ŠÍŘKA RÁFKU

    Vzdálenost mezi dvěma protilehlými vnitřními okraji přírub ráfku.
  • ŠÍŘKA SEKCE

    Šířka pneumatiky měřená od bočnice k bočnici bez jakýchkoli značek nebo nápisů; obvykle se udává v milimetrech. Příklad: šířka profilu pneumatiky 225/55R15 je 225 mm.
  • Špička

    Zadní hrana bloku běhounu.
  • TLAK NAFUKOVÁNÍ

    Množství vzduchu v pneumatice měřené v "librách na palec".
  • Trakční síla

    Působení záběru pneumatiky při pohybu vpřed nebo vzad, když je sešlápnut plynový nebo brzdový pedál vozidla. Konstrukce pláště a běhounu pneumatiky společně reagují na tažnou sílu.
  • UTQG - JEDNOTNÁ TŘÍDA KVALITY PNEUMATIK

    Povinný systém klasifikace vyvinutý americkým ministerstvem dopravy pro letní a celoroční pneumatiky prodávané ve Spojených státech. UTQG poskytuje srovnávací informace o výrobci. Pneumatiky jsou podrobeny řadě vládních testů, které měří výkonnost v oblasti opotřebení běhounu, trakce a teplotní odolnosti. Testování provádí výrobce. Vzhledem k této skutečnosti není přesné srovnávat klasifikaci mezi jednotlivými značkami. Každý výrobce používá k získání klasifikace jiné metody, proto se rozdíly ve výsledcích budou lišit.
  • VALIVÝ ODPOR

    Odpor při odvalování způsobený deformací pneumatiky při kontaktu s povrchem vozovky. Při odvalování pneumatiky se styčná plocha běhounu deformuje tak, aby se přizpůsobila povrchu vozovky. Energie potřebná k této deformaci závisí na tlaku huštění, rychlosti otáčení pneumatiky a fyzikálních vlastnostech pneumatiky, jako je její tuhost a pružnost běhounové směsi. Nízký valivý odpor je důležitý pro zlepšení spotřeby paliva.
  • VERTIKÁLNÍ SÍLA

    Pohyb pneumatiky nahoru a dolů. Pružnost pláště pneumatiky umožňuje tlumit nárazy způsobené tímto pohybem nahoru a dolů.
  • Vlákno plátu

    Syntetické vlákno, které vyniká zachováním pevnostních vlastností při vysokých teplotách a eliminuje tvorbu plochých skvrn.
  • Vnitřní vložka

    Nepropustná směs syntetické pryže, obvykle vyrobená z halobutylu, která zadržuje vzduch uvnitř jednodílné bezdušové pneumatiky. Vnitřní vložka musí být rovněž odolná proti vlhkosti, přilnavá k plášti a dobře odolná proti praskání a únavě.
  • VOID - PRÁZDNÁ PLOCHA

    Část dezénu běhounu, která je "otevřená", a vytváří tak "okraje" běhounu. Množství prázdné plochy a způsob, jakým je navržena, dává pneumatice charakteristický vzorek běhounu a přispívá k jejím jízdním vlastnostem. Prázdné plochy snižují tuhost běhounu, ale také snižují přilnavost pneumatiky na suchu.
  • Vroubky běhounu

    Prostor mezi dvěma sousedními žebry, výstupky nebo lištami běhounu.
  • VULKANIZACE

    Nevratný proces zahřívání pryže pod vysokým tlakem pomocí síry za účelem zvýšení pevnosti, pružnosti a odolnosti pryže proti bobtnání a oděru. Proces vulkanizace vynalezl v roce 1844 Charles Goodyear.
  • VÝPLŇ patky

    Tvrdá nebo měkká pryžová směs, která vyplňuje mezeru mezi vrstvami pláště a drátem patky. Velikost, tvar a tvrdost výplně patky lze použít k vyladění jízdních vlastností a ovladatelnosti pneumatiky.
  • Výplň těla

    Tělo pneumatiky tvořené textilními kordy. Tělesové vrstvy dodávají pneumatice strukturu a pevnost. U radiálních pneumatik sahají od patky k patce pod úhlem 90 stupňů k obvodové linii pneumatiky. Typ a počet vrstev karoserie určuje maximální tlak vzduchu v pneumatice.
  • VYSOKÝ POMĚR PRÁZDNÝCH MÍST

    Dezén běhounu, který se vyznačuje vysokým stupněm drážek a lamel, a tedy nižším množstvím běhounu v kontaktu s povrchem vozovky.
  • VZOREK BĚHOUNU

    Uspořádání bloků, drážek, lamel a kanálků v běhounu pneumatiky, které zlepšují jeho přilnavost. Označuje se také jako "dezén běhounu" nebo jen "běhoun".
  • Z - HODNOCENÍ RYCHLOSTI

    Pneumatiky s rychlostním indexem Z původně odrážely nejvyšší rychlostní index pneumatik - tj. přesahující 149 km/h. Když byly vyvinuty nové vozy, které mohly tuto rychlost překročit, přidal automobilový průmysl hodnocení W a Y. I když se stále často objevuje označení rychlosti Z, například 215/50ZR16 91W, písmeno Z v rozměru označuje schopnost dosáhnout maximální rychlosti vyšší než 149 mph; písmeno W v servisním popisu označuje maximální rychlost pneumatiky 168 mph. Pokud je údaj o rychlosti Y v servisním popisu uveden v závorce, například 285/35ZR19 (99Y), znamená to, že maximální rychlost pneumatiky byla testována v rychlosti vyšší než 186 mph, což je uvedeno v servisním popisu, jak je znázorněno v tabulce.
  • ZÁKLADNÍ SMĚS

    Nachází se mezi krycí směsí a pláštěm. Během procesu vytvrzování přiléhá k obalu pásu. Slouží jako izolant, který zabraňuje pronikání tepla vznikajícího v krycí směsi do obalu pásu.
  • ZELENÁ PNEUMATIKA

    Fáze výrobního procesu pneumatiky, kdy se kalandrované textilní vrstvy, ocelové pásy, pryžová vnitřní vložka, extrudovaná bočnice, pryž běhounu a sestava patek s pryžovým povrchem spojují na válcovém bubnu, který tyto součásti tvaruje do podoby, jež se velmi podobá konečným navrženým rozměrům. Viz KALENDÁŘOVÁNÍ. Tento termín by neměl být zaměňován s ekologickou definicí "zelený".
  • Žebro

    Žebro je řada nebo vzor bloků běhounu, které se řadí do přímých řad po celém obvodu pneumatiky a jsou minimálně přerušeny bočními nebo diagonálními drážkami.