Kdy je kvůli rozdělení nutné vyměnit pneumatiky na Vašem traktoru?

Zemědělské pneumatiky jsou stále technologičtější a specializují se na specifické potřeby jednotlivých činností. Ať už jezdíte hodně po cestách mezi poli, převážíte úrodu, pracujete na dvoře nebo hlavně na poli, Vaše pneumatiky musí fungovat správně, ať už je používáte jakkoli.
Pravidelná kontrola pneumatik na farmě Vám pomůže s jejich údržbou a omezením opotřebení, prodlouží jejich životnost a ušetří Vám tak několik tisíc korun.
Na poli: Pneumatiky musí být schopné pracovat při nízkém tlaku s vysokou tažnou silou, aby šetřily čas a chránily Vaši půdu.
Při odlesňování: musí být zesílené, aby se zabránilo riziku rozštípnutí v důsledku nárazů, kamenů, kořenů nebo větví.
Na zemědělském dvoře: musí být univerzální, aby odolaly mnoha nárokům, které jsou na ně kladeny, a aby se předešlo případnému rozštípnutí.
Na silnici: musí být přesné v zatáčkách, spolehlivé při brzdění a zajišťovat pohodlí řidiče.
Mnoho let výzkumu a vývoje umožnilo zlepšit výkonnost pneumatik a jejich přizpůsobení všem typům terénu. Pneumatiky se však skládají z mnoha různých materiálů, z nichž některé jsou překryty vrstvami a které musí zůstat spojené, aby si pneumatika zachovala svou původní integritu, tlak a úroveň výkonu.
Pokud se pneumatika během práce rozdělí nebo proděraví, nemůže již zaručit Vaši bezpečnost a vykonávat činnosti, pro které byla určena. Musíte vzít v úvahu riziko, že Váš traktor bude bez varování zcela znehybněn, což může stát mnohem více než cena pouhé výměny poškozené pneumatiky.
Než se rozhodnete, musíte rozlišovat mezi povrchovými proříznutími nebo perforacemi a vážnějšími trhlinami, které by znemožnily používání pneumatiky. V mnoha případech je rozumnější poškozenou pneumatiku zcela vyměnit, než riskovat znehybnění traktoru ve chvíli, kdy to nejméně čekáte.
Zde jsou uvedeny 4 typy prasklin nebo perforací, které nelze opravit:
1. Rozpukliny v bočnici pneumatiky
I když o své zemědělské pneumatiky pečlivě pečujete a přizpůsobujete tlak každé činnosti, vždy hrozí riziko proříznutí nebo proděravění.
Tato poškození mohou být často povrchová a souvisejí s běžným používáním traktoru na různých površích půdy a při různorodých činnostech. I když nemusí být nutně vážná, některá poškození, jako je roztržení nebo rozštípnutí bočnice pneumatiky, mohou mít za následek okamžitou ztrátu tlaku a nutnost přerušit činnost, abyste se vyhnuli riziku zhoršení problému.
Tento typ řezu může být způsoben ostrým kovovým předmětem (železný šrot, zapomenutý nástroj...), kořenem, ostrou větví, kusem křemene nebo jiným úlomkem.
Bočnice pneumatiky nemá stejnou úroveň zpevnění jako běhoun, takže je mnohem zranitelnější jakýmkoli ostrým nebo špičatým předmětem.
Pokud se bočnice rozštípne, byť jen povrchově, nemá smysl pokoušet se ji opravit, protože jakákoli záplata by dlouho nevydržela a odloupla by se kvůli opakovaným deformacím způsobeným přenášeným zatížením. Jakýkoli pokus o opravu této oblasti by pravděpodobně oslabil celou konstrukci pneumatiky. Nejlepší je pneumatiku vyměnit.
Pokud si však myslíte, že je možné pneumatiku opravit a ušetřit tak peníze, není dobré pokračovat v jízdě na pneumatice, která je byť jen mírně propíchnutá. Tlak je to, co udržuje tvar pneumatiky během jízdy, a pokud je tlak příliš nízký, bočnice se skřípne mezi zem a ráfek. Pokud budete pokračovat v jízdě za těchto podmínek, zvýšíte poškození bočnice, což znemožní opravu pneumatiky. Nejlepším řešením je vyměnit poškozenou pneumatiku na místě.
2. Perforace v běhounu
Na rozdíl od některých částí, jako je bočnice, je běhoun nejodolnějším prvkem pneumatiky. U vysoce kvalitních nízkotlakých pneumatik IF a VF je běhoun konstruován s více vrstvami překryvných materiálů.
Přesto nelze pneumatiku opravit, pokud je běhoun proděravělý, protože se proděraví i plášť. Existuje výrazně zvýšené riziko prasknutí pneumatiky a v případě zvýšeného tlaku nebo zahřátí při jízdě po silnici může kdykoli dojít k nehodě.
Kromě případné perforace může běhoun prasknout stejně jako bočnice. Pokud jsou tyto trhliny povrchové a malé, nejsou nijak zvlášť důležité. Často jsou způsobeny stárnutím pryže, běžným opotřebením nebo delším nepoužíváním. Někdy se také můžete setkat s malými povrchovými dírami způsobenými nárazy zbytků plodin nebo kamenů.
Pozornost však musíte věnovat hlubším prasklinám, protože ty jsou neklamnou známkou poškození pláště pneumatiky a mohou reálně ohrozit bezpečnost řidiče. Drobný náraz může způsobit prasknutí pneumatiky, proto je nejlepší pneumatiku rychle vyměnit před zahájením nové činnosti.
3. Rozdělení na základně ráfku
Je dobré co nejvíce snížit tlak, abyste se vyhnuli zhutňování polí, zejména proto, že vysoký tlak v pneumatikách má negativní vliv na půdu a vývoj kořenů Vašich plodin.
Pokud však často jezdíte s těžkým nákladem a nedostatečně nahuštěnými pneumatikami, zejména na silnici, existuje vysoké riziko vzniku rozštěpů u základny ráfku. Časté používání při nízkém tlaku způsobuje opotřebení a postupné odírání plátů a výztuh pláště podél okraje ráfku. To je způsobeno nadměrnými pohyby a deformacemi bočnice. Konkrétně dojde k rozdělení podél plášťových vrstev, což si vyžádá výměnu zemědělských pneumatik, protože se stanou neopravitelnými.
Abyste nemuseli při přejezdu z jednoho povrchu na druhý ručně upravovat tlak v pneumatikách, je nejpraktičtějším řešením použití pneumatik s technologií IF (Increased Flexion) nebo VF (Very High Flexion), které jsou určeny pro použití při nízkém tlaku. Díky zesílené radiální konstrukci jsou namontovány na specifickém rámu a jejich bočnice jsou odolnější a pružnější.
4. Rozdělení pláště
V některých případech může dojít k rozštěpu pláště, což obvykle vyžaduje výměnu Vaší zemědělské pneumatiky. Obecně se plášť skládá z několika vrstev tkané struktury, která zajišťuje celistvost, pevnost a pružnost pneumatiky. K jejímu proříznutí nebo propíchnutí může dojít po úplném nárazu nebo po přejetí kusu kovu, ostrého předmětu, kamene, kořene, větve apod.
Pokud je vnitřní struktura pneumatiky poškozena, stává se neopravitelnou a nepoužitelnou, protože není schopna zvládnout zvýšení tlaku. Pokud budete na takto poškozené pneumatice pokračovat v jízdě, může oslabená struktura při nadměrné deformaci kdykoli způsobit její explozi. Pneumatiku byste měli vyměnit, abyste předešli riziku jejího výbuchu na silnici nebo proražení na poli.
Existují opravy
Abychom ušetřili peníze, často se rozhodneme pro opravu praskliny v pneumatice. Některé opravy však nejsou účinné, včetně oprav na místě, zejména na bočnicích, které se deformují například při přepravě těžkých nákladů. I při jízdě po polích, ať už s nákladem nebo bez něj, vždy hrozí, že při zvýšení tlaku v pneumatice dojde k jejímu prasknutí. Domácí nebo improvizované opravy nezaručí Vaši bezpečnost.
Pneumatika, která exploduje v důsledku zahřátí při rychlé jízdě nebo při naloženém stroji, může převrátit Váš traktor a uvíznutí uprostřed pole, protože oprava nevydrží, Vás nakonec bude stát mnohem více než cena nové pneumatiky.
Čtěte také
- visibilityKterá pneumatika je nejlepší pro polykulturní zemědělství?
- visibilitySpeciální viniční nebo standardní zemědělské pneumatiky?
- visibilityNejlepší pneumatiky pro sklizeň: větší zatížení, větší trakce
- visibilityKteré zemědělské pneumatiky jsou nejvhodnější pro práci na svažitých pozemcích?
- visibilityJaký typ údržby zemědělských pneumatik prodlužuje jejich životnost?