Úskalí, na která si dát pozor při nákupu použitých zemědělských pneumatik

Úskalí, na která si dát pozor při nákupu použitých zemědělských pneumatik

Řekněme, že chcete při výměně pneumatik trochu ušetřit a že jste našli výhodnou sadu použitých pneumatik jen několik kilometrů od Vaší farmy, kterou si můžete před rozhodnutím jít prohlédnout. Existuje řada nástrah, na které byste si měli dát pozor, a zde jsou některé, které snadno odhalíte pouhým okem.

Míra opotřebení výstupků pneumatik Vám prozradí vše, co potřebujete vědět.

U ojetých pneumatik byste samozřejmě měli počítat s určitým stupněm opotřebení hrotů, ale právě to by Vás mělo zajímat, protože často odráží způsob, jakým byly tyto pneumatiky používány, a může Vám poskytnout mnoho informací:

1. Příliš velké opotřebení a úplně opotřebené výstupky na pravé nebo levé straně

Opotřebení pneumatik traktoru

Pokud je část pneumatiky prakticky hladká, nekupujte ji, protože je již velmi stará a její konec se blíží. Pokud prodejce tvrdí, že je stará pouze 2 nebo 3 roky, téměř jistě lže a nedivili bychom se, kdyby byla pneumatika ve skutečnosti dvakrát nebo dokonce třikrát starší.

Ani za nejnižší cenu se to nevyplatí: kdyby Vás policie spatřila, jak s takovou pneumatikou jedete po silnici, donutila by Vás zastavit traktor a pneumatiku vyměnit na místě. Všechny ušetřené peníze (a ještě víc) by se rozplynuly, protože v případě nouze nemáte možnost vyjednat cenu za novou pneumatiku.

Také by hrozilo vysoké riziko, že Vám praskne pneumatika, což by opět vedlo k zastavení vozidla a všem nákladům s tím spojeným. Sada pneumatik s opotřebovanými výstupky nebude mít žádnou přilnavost, nulovou trakci a bude příliš prokluzovat, v důsledku čehož by Vaše spotřeba paliva vzrostla.

2. Škrábance na běhounu: na výstupcích a v zadní části konstrukce

Pokud jsou výstupky po celém povrchu poškrábané a roztrhané, s rovnými řezy, které se kříží s trhlinami na náběžných a odtokových hranách, znamená to, že pneumatika jezdila po křemičitém terénu nebo abrazivním, kamenitém povrchu. Je velmi pravděpodobné, že byla použita k jiným než zemědělským pracím, například na staveništi nebo v lomu.

Vzhledem k předchozímu pracovnímu prostředí pneumatiky byste měli být obzvláště ostražití, zda se na bočnicích nevyskytují známky pořezání, protože ty mohou být závažnější než na zesíleném běhounu.

Takovou pneumatiku si můžete koupit, pokud na bočnicích nejsou hluboké řezy, ale bude méně účinná v otevřeném terénu, protože degradované výstupky budou mít nízkou tažnou sílu.

3. Škrábance pouze na zadní části konstrukce

Řezné rány pouze na zadní straně konstrukce

Pneumatika se zdá být celkově v dobrém stavu, ale vypadá to, že zadní část konstrukce mezi výstupky byla poškrábánahrubými kameny. Má také drobné oděrky na přední hraně výstupků. Tento typ oděru je způsoben velmi tvrdým strništěm, například slunečnice nebo kukuřice.

U této pneumatiky se nejedná o žádný problém, ale přesto byste měli bočnice pečlivě zkontrolovat, abyste se ujistili, že na nich nejsou žádné větší řezy, které by Vám mohly způsobit problémy. Hluboký řez totiž může skrývat poruchu uvnitř konstrukce pneumatiky a při jízdě po silnici vyšší rychlostí bude představovat riziko vysokého tlaku.

4. Deformace způsobená nárazem do bočnice pneumatiky

Vnější deformace na bočnici pneumatiky může být důsledkem prudkého nárazu, přičemž deformace je způsobena přetržením kordů uvnitř konstrukce pneumatiky.

Vzhledem k tomu, že je pneumatika oslabená, bylo by rozumné ji nekupovat a to ani za nízkou cenu, protože by mohla prasknout, pokud by byla plně nahuštěna a použita k jízdě na dlouhou vzdálenost po silnici.

Je také pravděpodobné, že dojde k jejímu propíchnutí, pokud na křehkou oblast přitlačí kámen nebo větev a tím dojde k znehybnění traktoru.

5. Poškozená patka pneumatiky

Při montáži nebo demontáži pneumatiky může dojít k poškození patky pneumatiky, zejména pokud ji neprovádí odborník. Patka bude vypadat, jako by byla rozdrcena, protože stroj použitý k montáži pneumatiky byl použit nesprávně. V takovém případě nelze pneumatiku použít, protože ji nelze namontovat na traktor. Ve skutečnosti by to byl špatný obchod, i kdybyste dostali pneumatiku zdarma, vzhledem k tomu, jak riskantní by byla její montáž.

Pokud nejsou patky správně umístěny nebo jsou namontovány ručně s mazivem, může se drát patky roztáhnout a při tlaku se může i přetrhnout. Pneumatika je tak vystavena maximálnímu riziku prasknutí a může vážně zranit osobu, která se ji pokouší namontovat.

6. Praskliny v gumě pneumatiky

Pozor! Tento typ prasklin v butylové pryži v podstatě vyřazuje pneumatiku z provozu, protože je známkou značné slabosti vnitřní struktury. Pokud takové praskliny vidíte, pneumatiku nekupujte, bez ohledu na to, jak je levná.

Tyto praskliny jsou způsobeny nesprávným používáním - byl použit nesprávný tlak a pneumatika prošla velkým ohybem a průhybem při nedostatečném tlaku.

Je velmi pravděpodobné, že zátěž byla často příliš velká a tlak huštění příliš nízký, což znamená, že tato pneumatika je extrémně unavená, i když její vnější vzhled může zdánlivě vypovídat o opaku.

7. Řezné rány u základny výstupků pneumatiky

Na základně oušek jsou vidět řezy, které začínají od špičky a vedou vodorovně po celé délce. Tento typ řezu je známkou toho, že pneumatika je velmi unavená a byla vystavena nadměrné tažné síle na tvrdých půdách v důsledku přenášení nadměrně velkého zatížení na nápravu.

Nadměrné kroucení výstupků na půdě způsobilo jejich střih a jejich části se mohly zcela utrhnout, což vedlo k silným vibracím a možné ztrátě kontroly nad traktorem. To je obvykle doprovázeno odlupováním horní části výstupků, což je dalším důkazem, že pneumatiky byly intenzivně používány a trakční moment byl vyčerpán na maximum.

Jak vidíte, existuje mnoho nástrah, na které si musíte dát pozor a které mohou snadno uniknout pozornosti, zejména pokud jste zaslepeni nízkou cenou. Výhodná nabídka se může zdát velmi lákavá, ale často se ukáže, že je z dlouhodobého hlediska dražší, protože nakonec budete měnit pneumatiky častěji a s mnohem větším rizikem.

Cenově nejvýhodnější variantou je obvykle sledovat akce na nové pneumatiky, které budou mnohem výhodnější a trvanlivější a zároveň Vám nabídnou klid a zaručenou bezpečnost.